Wat is het verschil tussen een MacBook Pro and air?

Kan de batterij van de pro veel langer mee ? Ik zie alleen dat de 2020 modellen , het verschil zit in de touchbar die de pro heeft , maar verder zie ik niks. Ik heb de laptop nodig om te programmeren en vind het fijn als de batterij lang mee gaat. Ik zag ook dat wat Windows laptops een touch screen hebben wat ook fijn lijkt maar Apple heeft dit helaas niet. Ik weet niet of touch screen voor extra problemen zorgt

2 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Griffin
2 jaar geleden
Met de komst van Macbook Air heeft Apple gehoor gegeven aan de waan van het grote publiek om laptops lichter en dus dunner te maken, maar dat komt met een prijs. MacBook Air's zijn mechanisch niet zo sterk als een Pro(hoewel de bouwkwaliteit van de 2020 Pro M1 om te huilen zijn, hier komt vrijwel zeker een 'class act' uit voor gebroken schermen die niets kunnen hebben) Je geeft aan dat je het alleen voor programmeer werk gebruikt, en hier doet een Air niet onder voor een Pro(weet niet in welke taal je programmeert, maar als je niet na elke 10 lijnen code je programma compileert zit je goed) Je moet bij de keuze tussen Air en Pro dus goed overwegen of je de laptop in alle omstandigheden met je meebrengt en hoe zuinig je op je spullen bent.

Antwoorden (1)

Batterijduur en gewicht
De nieuwste MacBook Air en MacBook Pro schelen niet veel in gewicht (1,29 kg vs. 1,4 kg) en de MacBook Pro heeft een langere batterijduur gekregen. Werk je veel onderweg, dan zijn zowel de MacBook Air (1,29 kg en tot 15 uur internetten) als de MacBook Pro (1,4 kg en tot 17 uur internetten) uitermate geschikt voor.

Beeldscherm
Zowel de MacBook Air als de MacBook Pro hebben nu een Retina-Display.
Beide modellen hebben dan ook meer dan 4-miljoen pixels (resolutie van 2560 x 1600) met ondersteuning voor miljoenen kleuren.

Touchbar
Kies je voor de MacBook Pro, dan kan je kiezen voor het instapmodel met 256GB opslag of de variant met een SSD van minimaal 512GB aan opslag. Beide modellen bevatten de touchbar. De MacBook Air beschikt niet over een Touchbar, maar wel over een vingerafdrukscanner. Met deze scanner is het vergrendelen van je MacBook en bijvoorbeeld je notities een stuk makkelijker en veiliger geworden.

Chip
Het verschil tussen de MacBook Air (2020) en de de MacBook Pro (2020) lijkt met de komst van de nieuwe M1-chip een stuk kleiner te worden. Dit is echter niet helemaal correct. De MacBook Pro wordt door het gebruik van de nieuwe chip tot 8 keer sneller dan zijn voorganger, waar dit bij de MacBook Air 'slechts' vijf keer beter is. De MacBook Pro met de M1-chip is voorlopig een stuk sneller en sterker dan de MacBook Air.

Werkgeheugen
De specificaties laten zien dat de MacBook Air inmiddels net zoveel werkgeheugen heeft als de MacBook Pro.

Een MacBook Air of MacBook Pro kopen?
Een groot voordeel aan de MacBook Air is natuurlijk het prijskaartje. Gemiddeld is de MacBook Air een paar honderd euro goedkoper dan de MacBook Pro. Heb je als hoofddoel om de MacBook te gebruiken voor het bewerken van tekstdocumenten, e-mail en internet, dan is de MacBook Air een uitermate geschikt apparaat.
Werk je regelmatig met grafische programma’s dan is de MacBook Pro geschikter. Het retinascherm geeft je een haarscherp beeld en in combinatie met de opslag en de M1-chip switch je snel binnen grafische programma's en kun je makkelijk multi-tasken. Bij de MacBook Air zal zal dit wat langzamer werken.
.
Accu MacBook Air: 49,9 Wh
Accu MacBook Pro 13-inch (M1): 58,2 Wh
https://www.xda-developers.com/difference-macbook-pro-air/
Toegevoegd op 07 oktober 2021 12:11: tekst
SimonV