Welk soort accu gaat lang mee bij een laptop?

Welk soort accu gaat lang mee bij een laptop? Ik zoek een kleine laptop voor basic software (MS Office/internet), maar wil graag dat deze een hele dag meegaat zonder kabel. Vermogen zal altijd minder worden, maar bij een laptop die ik vorig jaar heb aangeschaft lijkt de '11 uur' verbruikstijd inmiddels max. 5-7 uur als ik de laptop overdag gebruik. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe laptop, die lang zonder oplader gebruikt kan worden?

2 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Uit een onderzoek uit 2018 kwamen deze naar voren:
1. LG Gram 15 – 13:58 uur
2. Asus NovaGo TP370QL – 13:12
3. HP Spectre x360 13 – 13:09.
4. Acer Chromebook R13 – 13:02
5. Lenovo Yoga 920 – 12:50
6. Dell XPS 13 (Core i5) 9370 – 12:16
7. Samsung Notebook 9 – 12:16
8. Acer Aspire E15-57G6 – 11:58
9. Lenovo Thinkpad X1 Carbon – 11:50
10. Apple MacBook Pro (13 inch)- 11:36
Op tweakers.net kun je bij het kiezen van een laptop filteren op Accucapaciteit (bij “Accu en lader”).
https://tweakers.net/laptops/vergelijken/
Een laptop-accu heeft een capaciteit die wordt weergegeven in milliampère-uur (mAh), of wattuur (Wh). Een gemiddelde laptop met een scherm van 15 inch heeft een accu met een capaciteit van 40 tot 60 Wh. Hoe meer hoe beter zou je ze zeggen, maar aan dit getal alleen heb je als koper niet zo veel. Belangrijker is hoe je laptop met de accu omgaat.
De daadwerkelijke accuduur is naast de capaciteit vooral afhankelijk van hoe zuinig je laptop is. En daarin verschillen laptops sterk. Heel snelle laptops, zoals gaming laptops, verbruiken relatief veel energie. Deze werken dus minder lang op een accu met dezelfde capaciteit dan laptops die iets minder krachtig zijn. Ook het schermformaat en de beeldresolutie hebben invloed op de accuduur.
SimonV