is de nummering in geforce (nvidia) grafische kaarten ad random?

ik zie nummering rtx 30 als een nieuwe laatst. terwijl er al rtx 960 is jaren, en je hebt een geforce weetik veel wat voor laag (gt/rtx etc) nummer als nieuwe terwijl er al jaren met een hoger hebt ? is deze nummering gewoon willekeurig of lopen ze een oplopende nummering na en komen er minder grafisch potente kaarten later uit ???

3 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Nee de kaarten zijn voor de kenners logisch genummerd, hoewel er ook onder die groep geklaagd wordt dat de nummering soms erg ondoorzichtig is.

De eerste twee nummers (en voor de 10-serie, het eerste nummer) staan voor de generatie.
8xx
9xx
10xx
Toen is men opeens vanwege raytracing(RTX) naar de 20 serie gesprongen, NIET naar de 11-serie.
20xx
30xx

Maar om het ingewikkelder te maken heeft men ook nog de 16xx-serie na de 20-serie uitgebracht. Dat waren non-RTX modellen die dichter bij de 10-serie zaten.

De latere nummering staat voor de kracht binnen die generatie. 90 is het sterkst. 30 vaak het laagst.

RTX 960 heeft nooit bestaan. Dat was een GTX 960.
===
GTX was vroeger de naam voor de hogere modellen, GT voor de lagere.

GT 1010 en GT1030
GTX 1050 tot 1080ti

Tegenwoordig heten de kaarten RTX en worden er tot nog toe geen lagere modellen uitgebracht. Alle 20 en 30 series zijn dus vziw RTX-modellen.
Toegevoegd op 09 maart 2021 14:23: tekst
LeonardN