Is het verstandig om een game pc vaak op vol vermogen te laten draaien?

heb net een paar dagen nieuwe pc, heeft een basis snelheid van 3.0 ghz en een turbo van 3.7 ghz. ik kan de turbo aan en uitzetten door onder energiebeheer maximale prestaties (het schuifje) naar rechts te zetten. als ik dat doe, gaat bijna gelijk de ventilator op volle kracht die erin zit, en is duidelijk te zien in CTRL+SHIFT+ESC taakbeheer dat ie op 3.7 ghz draait. zo kan ik bij DOOM 2016 60-80 fps krijgen met alles op medium en paar dingen op high of ultra. -als ik de turbo uit heb staan dan krijg ik maar 25-40 fps hooguit. ik vraag me af of dit wel goed is voor de pc, moet ik van de turbo gebruik maken en altijd op maximale prestaties draaien of moet ik het schuifje op het midden laten staan, ivm slijtage of overbelasting van de (4) processoren ?? het is deze pc

https://www.bol.com/nl/p/amd-gaming-pc-quadcore-gt1030-gddr5-8-gb-240-gb-ssd/9300000005924850/?s2a=#productTitle

3 jaar geleden
in: Hardware
15.2K

Het beste antwoord

Dat soort processors(die turbomode hebben) zijn 'rated' voor die turbofrequentie, dus kunnen die processors zo'n turbofrequentie prima aan voor langere tijd, wat veel belangrijker is dat het thermisch allemaal in orde is, de PC die jij gekocht hebt zit diep in het budget segment, dus er zijn concessies gedaan aan de koeling, m.a.w. zorg dat de processor niet te heet wordt en dan is het prima het tijdens games de P-state te veranderen naar 'performance' Je zou eventueel de temperatuur op de achtergrond in de gaten kunnen houden met ADM System Monitor(link in de bron) Overigens is een wonderlijke observatie dat een 0.7GHz verhoging zou leiden naar +20fps in DOOM. Temperatuur is belangrijker voor de levensduur van een processor dan frequentie. En mocht in het ongelukkige geval de processor bezwijken, dan heb je voor €45 een nieuwe op de kop getikt.
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ja klopt dat hoge aantal fps stond ik ook v te kijken is wel de piek dan ook tydens spelen
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ben wel vergeten te vermelden ik heb gesleuteld in het nvidia control panel en wat waarden anders ingesteld en in DOOM advanced video setting om tot 80fps als piek in DOOM te komen is wel op 720p dan weliswaar.