Wat maakt een game pc nu echt een game pc?

Hallo

In mijn vrije tijd knutsel ik af en toe aan pc's (HDD, SSD, RAM, koelpasta... vervangen enzo)

Ik heb pc ook al geupgraded naar 12 of 16 GB RAM en een SSD, maar daardoor heb ik nog niet het gevoel dat dit echt een game pc is.

Wat maakt een game pc nu zo uitzonderlijk dat het snel en kwalitatief een game kan spelen. Ik denk dat je best 16 GB RAM als basis neemt en een SSD lijkt me ook wel voldoende, maar ik denk dat de meeste kracht in de videokaart zit, of is mijn redenering helemaal verkeerd?

Alvast bedankt!

3 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Antwoorden (2)

Inderdaad voor een game pc is de videokaart het belangrijkste onderdeel.

1: Videokaart (GPU)
2: Processor (CPU)
3: En voldoende Werkgeheugen & SSD opslag.
4: Een mooie pc behuizing ( niet belangrijk, is een optie )
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Om lijstje compleet te maken :
4. Moederbord
5. Voeding
6. Koeling
7. Kast en rest
Griffin
3 jaar geleden
Om lijstje nóg completer te maken :
5. Monitor (met een hoge refresh-rate)
6. Moederbord
7. Voeding
8. Koeling
9. Kast en rest
TurfGraver
3 jaar geleden
Vergeet muis en toetsenbord niet. ;)
De 'die hard gamers' zoeken naar de laagste latentie in het systeem, daarvoor brengen hardware fabrikanten speciaal voor deze doelgroep hardware uit die aan dat soort specificaties voldoen, Asus heeft bijvoorbeeld STRIX als marketing term voor de gamers, deze kreet vind je terug in moederborden / grafische kaarten / monitoren.
Dus wat maakt een PC een Game PC? Alles op top notch, dus een grafische kaart die ruimte biedt om te overclocken en die ergens bovenin het gamma zweeft(tegenwoordig iets van RTX3080), een CPU in het hogere segment(denk aan i9 of Ryzen 3000/5000 series) met hoge clockfrequentie die bovendien nog te overclocken is(bij Intel de K editie) en veel RAM. Zie het als een brommer die je wil opvoeren, Gamers willen een systeem waar ze de hoogst haalbare fps(frames per second) uit kunnen halen door een systeem te bouwen waar veel marge te behalen is. De kers op de taart is bij velen RGB en een mooie case met custom waterkoeling.

Op marktplaats zie je dat veel mensen zich hierin vergissen, die zetten een i5 met een GTX1060 met 16GB RAM neer als Game-PC omdat er RGB kermis in de case zit.