Is wipen of erasen slecht voor de harddisk?

Als je een harddisk formatteert kun je heel veel gegevens nog terughalen met een programma als b.v. Recuva. Als je de harddisk echt helemaal schoon wil hebben moet je hem wipen of erasen. Of zijn er nog andere mogelijkheden om zo'n harddisk op te schonen zonder dat zoiets de kwaliteit beinvloed?

3 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Wat er volgens mij gebeurd met een format, is dat er een kleine wijziging wordt toegebracht aan de HDD. Iets aan het begin waarbij een index van de bestanden wordt weggehaald, zodat het besturingssysteem vrijspel heeft een nieuw index te schrijven en de oude bestanden onzichtbaar worden. Maar stiekem staan ze er nog steeds. Vandaar dat een format ook maar een paar tellen duurt. Bij een wipe wordt de schijf echter volledig herschreven met 0 of 1, en dan vaker als je een betere veiligheid wil. Bijna hetzelfde als je er een heel groot "loos" bestand op zou gooien wat enkel uit nullen bestaat (of enkel uit enen). Of een bestand met volledig willekeurige data.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Slecht is het niet zoals geantwoord, maar het geeft wel stress immers staat de disk een tijdlang volledig belast random cijfers te schrijven, of als je kiest voor 0, dan een tijdlang met nullen. Ik zie vaak genoeg bij het rebuilden van een RAID systeem dat disks falen doordat zij ook voor lange tijd belast worden. En wipen geeft geen garantie dat echt alles weg is, dan moet je meerdere keren overschrijven met random cijfers op verschillende temperaturen.

Antwoorden (1)

Wipen of erasen van je hardeschijf HDD, of SSD, is precies even slecht als hem een aantal keer gewoonweg beschrijven. Vaak wordt de HDD beschreven met allemaal 0-en dan allemaal 1-en dan weer 0-en. Het is niet zo, zoals je wellicht denkt dat er iets technisch anders gedaan wordt dan gewoonweg beschrijven.

De kwaliteit van de HDD zal dus niet merkbaar minder worden.
===
Dus NEE dat is niet "slecht".
Toegevoegd op 11 juni 2020 14:40: tekst
LeonardN
3 jaar geleden
vraagBraak1
3 jaar geleden
+1.
Wel toevoegen dat een SSD vaak een limiet heeft voor het aantal keren dat het beschreven kan worden voordat de SSD 'op' is. Het Wipen kan één ronde zijn, maar er zijn ook wipe programma's die meerdere keren de hele SSD opnieuw beschrijven. Het is vaak: hoe meer rondes hoe zeker er je van bent dat niets meer terug te halen is. Je levensduur van een SSD kan dus wel snel achteruitgaan, a.d.h.v. het programma dat je kiest.