Kan windows 10 PRO 64-bit een beperking hebben op de hoeveelheid ram?

Hallo

Ik heb een pc met een Asus moderbord (P5VD2-MX SE), die heeft 2 RAM-sloten.
1 was daarvan al gevuld met 1 lat van 2GB, nu als ik er nog 1 van 2GB insteek, dan geeft de pc maar 2,5GB in het totaal (programma speccy zegt dat het er 4GB zijn), maar andere zeggen dan dat het tweede slot slechts 500 MB geeft.

Ik heb de latten al verwisseld van slot en alle mogelijke combinaties geprobeerd. (1 ram-lat (oud of nieuw) geeft sowieso 2GB en een tweede geeft enkel 500MB).

Hoe zou dit komen?

Alvast bedankt!

4 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is in je laatste vraag al beantwoord. Je moederbord kan maar 2GB aan (2,5GB met BIOS-update/nieuwste uitgave). Meer wordt niet herkend. Dat heeft niks met je Windowsversie te maken. Je moederbord ziet niet meer.

Antwoorden (1)

Kan windows 10 PRO 64-bit een beperking hebben op de hoeveelheid ram?
Ja, maximaal 512 GB RAM.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10/whats-the-maximum-ram-support-for-windows-10-home/b1078908-1932-4c12-b5fd-bdcd58984333?auth=1

Hoe zou dit komen?
Omdat je moederbord niet meer aan kan.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5VD2-MX_SE/e2977_p5vd2-mx_se.pdf
Pagina viii
Geeft aan dat je max 2GB kan stoppen in het moederbord. Dat je 2.5GB is dus meer dan je hoort te zien/krijgen.
LeonardN
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Snap de min niet.