Waarom zat bij de Commodore (C64) het toetsenbord geintegreerd in het systeem zelf?

lijkt mij dat het goedkoper is als niet alles in een klein kastje gepropt wordt
en zo klein als mogelijk gemaakt wordt. Volgens mij kost dat ook vaak meer.
zeker in die tijd.
-Waarom is men bij de C64 niet tot een groter losstaand kastje gekomen
waaraan een los toetsenbord gekoppeld kon worden ??
Ik vond het er altijd al onhandig uitzien, ook bij Amigas eigenlijk toendertijd.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (1)

1 behuizing is juist wel goedkoper dan 2, en bovendien heb je geen stevige kabel nodig tussen toetsenbord en de rest van de computer. Ik begrijp niet waarom je denkt dat de onderdelen zo klein mogelijk gemaakt/ingepropt moeten worden om in zo'n behuizing te passen, dat is namelijk niet zo.
gvrox
4 jaar geleden
kierkegaard47
4 jaar geleden
Inderdaad, ik herinner me ook dat er nog best ruimte over was als je zo'n C64 openschroefde. Tegenwoordig zijn PC-kasten van zware PC's soms nog steeds groot, niet vanwege de electronica zelf, maar vooral vanwege de koeling (al dan niet geïntegreerd in bv. een zware videokaart). Daar had de C64 niet zo'n last van ....
kierkegaard47
4 jaar geleden
"maar vooral vanwege de koeling" <-- en/of allerlei semi-mechanische onderdelen zoals bv. harde schijven. (Ook die had de C64 overigens niet).