Ik ben op zoek naar een gaming monitor, waar moet ik op letten?

Ik wil graag een nieuwe gaming monitor voor mijn playstation 4. Ik heb al rondgekeken, maar er staat een hoop informatie bij waar ik geen verstand van heb zoals freesync en g-sync. Het enige wat ik weet is dat ik een zo laag mogelijke input lag wil hebben (dat is de belangrijkste reden voor een nieuwe monitor) kan iemand mij uitleggen wat freesync en g-sync zijn en zijn er eventuele andere dingen waar ik op moet letten? suggesties van monitors die goed bevallen zijn natuurlijk ook welkom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Het beste antwoord

Goede vraag deze dag. Voor consolegamers zijn er namelijk meer dingen waar je niet op moet letten, of beter gezegd waar je vooral geen geld aan uit moet geven omdat deze enkel geschikt zijn voor PC-gamers.

Ik zal de grootste even noemen:

-Resolutie 1080p (FullHD) vs 4K (vs alle andere resoluties die je kan negeren)
Als je een PS4 Pro of XBox One X hebt kan je kiezen voor een 4K/UHD scherm, anders kies je voor 1080p/FHD. 1440p is geen goede keuze omdat dat geen door een console native opgebouwde resolutie is. Duurder dan 1080p en als je 4k wil kan je beter 4k kiezen.

-Frequentie (fps/hz)
Er is geen console die meer doet dan 60hz dus heeft het geen zin om een hoge frequentie monitor te kopen. Laat je dus niet misleiden door 144hz of 240hz schermen.

-GSync/Freesync
Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, enkel PC-gamers met merkspecifieke videokaarten (nVidia/AMD) kunnen hier gebruik van maken.

Inputlag/response time
Hier wil je wel lage waardes

TN/IPS/MVA paneel
Informeer je hier even over als je een beeldpurist bent. TN is goedkoop met slechte kijkhoek (vaak geen probleem voor solo-gamers), IPS duur met goede kleur en kijkhoek (vaak niet waard voor gamers).

HDMI/DP/DVI
Jij hebt enkel een HDMI-scherm nodig wat op de meeste schermen zal zitten.
Dit is wel belangrijk voor aanschaf
TL;DR

-1080p of 4k afhankelijk van PS4 Pro of niet
-60hz NIET meer, en geen Blabla-Sync
-1 ms response/lag (of iig zo laag mogelijk)
-HDMI

Oh en denk aan geluid. Een monitor met boxen is heel handig. Ipv een monitor nemen kan je ook denken aan een kleinere TV. Check dan wel goed lag waardes als die te vinden zijn.
Toegevoegd op 10 oktober 2018 15:37: tekst
LeonardN