Waarom is mijn pc traag ondanks mijn processor?

Ik heb momenteel een QuadCore Intel i7-860 processor die minstens 5 jaar oud is. Daarom vind ik het ook niet erg onlogisch dat mn pc traag wordt. Toch zie ik op internet dat de intel i7 processor erg goed is. Is de mijne daar gewoon een oude versie van en is het logisch dat het allemaal wat traag wordt? Kan iemand het me uitleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2.3K
SimonV
6 jaar geleden
Je pc wordt traag door allerlei rommel die ruimte en geheugen in beslag neemt.
Opruimen met Ccleaner kan helpen.
https://www.ccleaner.com/ccleaner
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/onderhoud/computer-sneller-maken.htm
LeonardN
6 jaar geleden
En anders een verse installatie van je OS. Op zich worden computers nooit trager, er komt wel zwaardere en/of meerdere (onnodige) software op zodat het lijkt alsof de computer trager wordt. In werkelijkheid staat je computer echter andere dingen te doen.
BonBonvanJohn
6 jaar geleden
Als je computer nog geen SSD (elektronisch) bevat ipv een HDD (mechanisch), zou je kunnen overwegen een SSD aan te schaffen voor de ultieme snelheidsupgrade.
Met een HDD is de processor te afhankelijk van de snelheid van de HDD, dus als de HDD vol met troep zit en trager wordt moet de processor steeds langer wachten. Met een SSD los je dit probleem op.
Je kan ook een SSD kopen voor alleen Windows en andere software en de HDD gebruiken als tweede schijf.

Antwoorden (1)

Ook al lijkt het alsof i7 de generatie aangeeft, is het in werkelijkheid een model van een processor. De generatie kan afgeleid worden door de 860. De snelheid wordt gemeten in GHz (gigahertz) en volgens Wikipedia heeft de i7-860 een snelheid van 2,8 GHz. Dit is aanzienlijk lager dan bij één van de nieuwe processoren zoals de i7-7700, die een snelheid heeft van 3,6 GHz. Er zijn nog een hoop andere factoren die meespelen in het bepalen van de snelheid van de computer, echter is de i7-860 processor erg verouderd. Dit zou een reden kunnen zijn voor een trage computer.