Na hoeveel keer schrijven gaat een SSD kapot?

Ik heb een Samsung EVO 840. SMART geeft geen waarschuwing aan. Er is 12 TB geschreven en heb de SSD al 3 jaar.

Moet ik er rekening mee houden dat de SSD defect kan raken?

6 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
LeonardN
6 jaar geleden
Moet ik er rekening mee houden dat de SSD defect kan raken? Altijd. Vanaf dag 1. Maar dat geldt voor werkelijk alle vormen van data-opslag. De Pro versie heeft in een testopstelling 2PB gehaald....
https://techreport.com/review/27436/the-ssd-endurance-experiment-two-freaking-petabytes

Het beste antwoord

Samsung EVO series staan bekend om hun robuustheid, een 256GB SSD(850EVO) kan 150TB schrijven voordat volgens de fabrikant de wear van geheugencell een rol gaat spelen en de S.M.A.R.T van 'Good' naar 'Fair' gaat. Echter heeft een test van C'T magazine laten zien dat Samsung met gemak het tienvoudige haalt, en bleef daardoor als enige SSD over. Dus ergens tussen 150TB en 1,5PB zit deze grens, let wel hierbij is de standaard trim functie met over-provisioning ingeschakeld om de wear van cellen te spreiden, dus het is niet in absolute cijfers uit te drukken hoe vaak je één geheugen cel kunt lezen/schrijven totdat deze defect is, dus zou ik de grens van 150TB kunnen delen door capaciteit van 256GB en dan kom je uit op 600x de volledige SSD beschrijven, en alles wat de SSD daarboven nog doet is meegenomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb even het artikel erbij gezocht van die endurance test, het was overigens 4623TB(4,6PB) voordat de SSD ermee ophield.
https://www.ct.nl/reviews/hoe-lang-gaan-ssds-echt-mee/16456/