Kan ik een systeemkopie/back-up op dezelfde harde schijf zetten met andere losse bestanden? (denk dan vooral aan vakantiefoto's e.d.)

Ik heb een externe harde schijf van 2 TB, en wilde hier graag een systeemkopie of back-up (snap het verschil nog niet helemaal) op zetten, maar ook 'losse' vakantie foto's e.d. Kan dit? Blijven de foto's dan veilig? Of moet ik hier 2 aparte harde schijven voor aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
3.7K

Antwoorden (2)

Ja dat kan prima, een systeemkopie(image backup) die je maar een x hoeft te maken, is erg hanfig om je pc terug te brengen in de huidige staat. Dat kan je ook gebruiken, als ie traag word of gek gaat doen. Liefst maken, direct na dat pc met alles erop en eraan geconfigureerd is. Daarna met enige regelmaat, file backups maken, van foto, email, enz..

Toegevoegd na 3 minuten:
Tevens zoals eerder gezegt, gebruik 2 backup schijven en sluit deze een voor een aan alleen tijdens de backup. Dit ivm randsome software. Als laatste, is het verstandig, om iig 1 schijf op een andere locatie te beware , bv werk of familie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik het goed begrijp vraag je of het gebruik van een schijf als back-upmedium exclusief moet zijn, m.a.w. andersoortig gebruik uitsluit. Dat is niet het geval. Je kunt prima backups maken op een schijf en deze ook gebruiken om bijvoorbeeld je vakantiefoto's op te slaan.
Er is één soort back-up waarmee dit niet mogelijk is en dat is het clonen van een schijf. De doelschijf wordt dan een exacte kopie van de schijf die je kopieert. Daarmee worden dan alle data die niet op de bronschijf staan van de doelschijf gewist.

Nog een paar wenken:
-Vergeet niet op een andere schijf back-ups te maken van die vakantiefoto's.
-Een systeemkopie is voor veel gebruikers veel minder belangrijk dan een back-up van je gegevens. Een systeemkopie is vooral erg gemakkelijk als je snel je systeem weer wilt herstellen na een crash.
-Het beste is om twee back-ups te maken, en eentje off-site te bewaren, maar daarbij geldt tegelijkertijd "don't let the perfect be the enemy of the good". Dat wil zeggen dat je moet oppassen maar helemaal niet aan back-ups te beginnen omdat je het te goed wilt doen, maar opziet tegen het maken van twee back-ups, waarvan je er ook nog eentje elders moet stallen. Ja, bij een brand ben je alles kwijt, maar in de meeste gevallen raken mensen niet alles kwijt door een brand of een overstroming, maar door een virus of een computercrash.
-Toch raad ik je aan om je allerbelangrijkste documenten OOK in de cloud (Dropbox, Google Drive, Mozy, etc.) op te slaan, behalve als ze erg privacygevoelig zijn.