Waar blijven verwijderde e-mails (ook prullenbak geleegd)?

Na een "verhitte discussie" met mijn huisgenoot zijn we benieuwd waar emails allemaal worden opgeslagen.

Zover ik weet, is een email niet meer terug te halen als je het verwijderd vanuit in/uitbox, vervolgens verwijderd en het account sluit.

Mijn huisgenoot is er heilig van overtuigd dat het ergens op grote servers wordt opgeslagen. Heeft iemand hier kennis van?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
6.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Zal afhangen over wat voor mail je het hebt. Bij webmail zal bij verwijderen de ruimte die je mail in beslag nam op de server weer beschikbaar komen om overschreven te worden. Zodra dat ook gebeurd is je mail op geen enkel manier meer te achter halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zodra dat ook gebeurd is je mail op geen enkel manier meer te achter halen." Dacht je nu echt dat mail providers zoals Hotmail / Google / Yahoo / Ziggo / XS4ALL zich een blamage kunnen veroorloven als door externe factoren als brand / bliksem / aardbevingen / overstromingen geen backup hebben van al hun klanten? Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen van Google zeggen sorry maar van jullie hele bedrijf hebben wij de mail weggemaakt, en we kunnen dat niet terughalen omdat backups maken zoooooo 1990 is.... oeps, sorry!
TurfGraver
7 jaar geleden
Backups RoqueTrader..... ^_^

Antwoorden (1)

Op een mailserver zoals die van Communigate zijn alle folders die je hebt een bestand met de extensie .mbox op de server, al die bestanden vallen onder een hoofd folder die gebruiker.account heet. Dus als je een mail uit je inbox gooit, dan gooi je feitelijk het mailtje uit het bestand INBOX.mbx en verplaats je deze naar TRASH.mbx Als je nu ook de prullenbak leeggooit, ja dan is het echt weg. Communigate draait op Linux of Solaris of HPUX en kan op filesysteem niveau niks terughalen (denk aan rescue disks o.i.d.)

Alleen de provider kan jouw mailtjes terughalen via de backup tapes/server....
(mits je de retentie van x aantal dagen niet overschrijdt.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om het even makkelijk te maken: ik verwijder mijn mails uit mijn hotmail (naam.naam@live.nl) inbox, vervolgens de trashmap leegmaken en dan blijft het nog enkel een x aantal dagen op een server?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, alle grote providers maken zogenaamde incremental backup/snapshot met een bepaalde interval(zeg 10 minuten tot een half uur) Maar het geen recht om van dat vangnet uit te gaan, het is aan de goede wil van de provider je oude mail op te duiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat bewaren van mail is meer bedoeld om te kunnen voldoen aan de eisen van veiligheids- en opsporingsdiensten dan voor de "gewone" gebruiker die een verwijderd mailtje wil redden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gilles: Dat is nu de hoofdreden, maar de regering eist pas een jaar of 5 die wet op de bewaringsplicht, buiten deze plicht is het naar de klant toe veel makkelijker uit te leggen dat er een fuckup is gemaakt die zo spoedig mogelijk wordt hersteld, zonder backup zijn de verzekerings-claims niet van de lucht, en mede door die bewaringsplicht is de retentie veel langer dan wat ik in m'n antwoord een beetje buiten beschouwing laat. En kun je dat recht niet ontlenen om jouw gemaakte fouten weer recht te breien bij een verwijdering van een belangrijk mailtje o.i.d.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je geen back-up gemaakt voor het weggooien? Dat maakt de kwestie namelijk super makkelijk oplosbaar.
TurfGraver
7 jaar geleden
Niet helemaal.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_bewaarplicht_telecommunicatiegegevens
En ook niet inhoud van mail.