Wat is het gemiddelde aantal bedrijfsuren van een hdd?

Ik zat eens te kijken met crystaldiskinfo en zag dat een oude schijf er al 34000 uur op heeft zitten. Is deze aan het eind van zijn leven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
4.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Geen idee. Misschien doet ie zijn best om de gemiddelde flink op te krikken?

Het beste antwoord

Eind van het leven van een HDD is een relatief begrip. Sommige HD's stoppen al een jaar of twee, terwijl andere HD's het 10 jaar volhouden. Het gemiddeld aantal bedrijfsuren doen er niet zo toe, wat meer uitmaakt is hoe die uren zijn gemaakt. 34000 uur in de sauna? of 34000 uur achter op de fiets? 34000 uur aan één stuk door, of alleen tijdens kantooruren? Het zijn allemaal leeftijd beperkte levensomstandigheden die de leeftijd van een harddrive bepalen.

Elke drive heeft een zogenaamde MTBF wat zoiets betekent als 'Echte tijd tussen een fout' en staan ergens op 250.000 tot 500.000 uur. Dus een drive gaat 250.000 tot 500.000 uur mee voordat een fout ontstaat waardoor de drive niet meer functioneert.

Gelukkig houdt de drive naast de 'running hours' ook de algehele gezondheid van de drive bij in het S.M.A.R.T register. Dit register is een goede indicatie of een drive echt op het eind van z'n leventje loopt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus.
Hier nog wat bronnen: https://blog.en.uptodown.com/what-is-the-average-life-of-a-hard-drive-check-how-many-hours-yours-has-left-in-operation/ http://www.zdnet.be/article/154149/hoelang-leeft-een-harde-schijf/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Duidelijk antwoord!