Hoeveel ram geheugen kan Windows XP maximaal aan? 4 GB?

hoeveel ram geheugen kan windows xp aan? als je er meer dan 4 GB insteekt

momenteel zit er 3,25 GB in, is het de moeite om er een latje van 1 GB bij te steken? is er dan veel verschil in prestatie? zoals opstarten,... ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je wel op moet letten: de snelheid van de Front Side Bus die is aangegeven in MHz en het geheugen werkt optimaal bij het hoogste aantal MHz (let wel op dat je moederbord ook beperkingen heeft op dit punt).

Het beste antwoord

Als je de 32-bits versie gebruikt (en dat doe je, de 64 bits versie is nooit uitgekomen in het Nederlands) dan kan Windows niet meer geheugen 'zien' dan je nu hebt.
Dus meer geheugen erin stoppen in zinloos.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correct, 3,25 is het maximum dat Windows XP zal kunnen zien. Ook bij een 4 GB kaartje of 2x2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (2)

Bij 32 bits 4 bij 64 bits het dubbele dat maximaal geaddresserd kan worden.
De moeite om er een latje bij te steken zie ik niet direct en het verschil zal minimaal genoeg zijn om prestaties op een andere manier teverbeteren.
Upgrade van de processor en installie van lichtere viruspakketten als het gaat om opstarten. Ook de weergave en prestatie nieau`s kun je aanpakken.
Verder kun je de FSB snelheid nog opkrikken of je processor overklocken.
Als dit alles niet leidt tot significante verschillen dan wordt het tijd voor een ander systeem (dual-core o.i.d.) met ander (sneller) geheugen) etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet. Windows X64 kan 128 GB RAM adresseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hij gebruikt in XP ongeveer 3 GB. 4 GB is volkomen zinloos.
voor XP is het maximaal 3GB