Waarom kan de moederbord mijn CPU niet koelen?

Ik heb een probleem wat ik niet kan oplossen. Het probleem is, is dat de moederbord de CPU niet kan koelen. De ventilator zit niet onder het stof en heb het na laten kijken bij een computerwinkel, hun zeggen dat er een defect in het moederbord zit. De PC werkt wel gewoon, alleen het koelen is dus een probleem.

Volgens de computerwinkel kan ik de PC beter niet meer gebruiken tot het probleem is opgelost. Gebruiken kan wel maar als er rook uitkomt zijn waarschijnlijk alle onderdelen dus defect en dan ben ik nog verder van huis.

Verder is het de reparateur opgevallen dat er een brandlucht in de PC aanwezig is, helaas heb zowel ik en hij niet kunnen achterhalen wat dat nou veroorzaakt, waarschijnlijk heeft het met de koeling te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

CPU: Intel Core i7 4771 (standaard koeler)
RAM: 16 GB
Gigabyte moederbord: B85M
Videokaart: NVIDIA GT730 2GB DDR3

7 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Antwoorden (4)

Sluit de cpu fan rechtstreeks op de voeding aan, je pc brand niet af of uit, zal gewoon stopen en herstarten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Draaid de cpu fan eigenlijk wel?
Eric1993
7 jaar geleden
@jjjgroot Ja, ik zie en hoor de ventilator gewoon draaien. Bij intensief gebruik van de CPU gaat het toerental ook omhoog naar 2100 RPM
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jjjgroot: "Sluit de cpu fan rechtstreeks op de voeding aan" Waar dan? Gewoon wat kleurtjes kiezen op de voeding-connector? En die tacho aansluiting maar in je hand houden dan ofzo??
Wat een rare tips geef jij....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hierdoor gaat de fan op maximaal toeren draaien, dus maximaal koelen. Mogelijk zal de huidige fan dit niet aan kunnen, dus heb je een andere fan nodig die wel vol continue kan draaien op een acceptabel geluidsniveau.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan de fan aan, echter wel herrie, maar je hoeft je pc niet weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En of de fan dat aan kan. Je kunt zo'n fan zelfs aan een behoorlijke overvoltage hangen zonder schade.
Die standaard koeler die meegeleverd wordt moet je meteen in de afval bak mieteren, deze worden gemaakt door de laagste bieder, je moet niet een halfgeleider die je ~ €280 heeft gekost laten koelen door een koeler van €5, neem een Scythe of iets wat veel hitte kan dissiperen. Vaak hebben moederborden twee CPU fan headers, neem dan de andere als je de eerste wegens brandlucht niet vertrouwt. En inspecteer het moederbord grondig op brandvlekjes voordat je 'm weer aanzet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
Ik ga er waarschijnlijk een andere koeler in laten zetten. Over de brandlucht: kan het zijn dat door het stof en de hoge cpu temperatuur de stof als het ware wat is aangebrand?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je CPU wordt niet zo heet dat het een brandlucht m.b.t. het stof wat verzameld was op/rond de CPU kan veroorzaken. Koop gewoon voor €30 een Scythe of MasterCooler o.i.d. en volg de instructies voor het monteren goed op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als nog zeer goed het moederbord nalopen op verbrandde onderdelen, dan weet je welk onderdeel mogelijk verbrand is. De reparateur heeft niet de tijd om deze inspectie zeer grondig te doen.
Staat de ventilator daadwerkelijk stil?
Zo ja, probeer eens het kabeltje te volgen waar het uit komt, die los te koppelen van het moederbord, en hem op een andere cpu fan header aan te sluiten.
Ik heb een plaatje bijgevoegd waarop duidelijk te zien is hoe zo'n header er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@ danoontjeh De ventilator werkt gewoon, zodra de CPU intensief wordt gebruik gaat het toerental ook omhoog, dat hoor je en kan het ook zien met het programma Speccy.
Wacht het onderzoek van de reparateur af. Maar misschien het handig om te stoppen met naar de oorzaak te zoeken en over te gaan om de koeling sterk te upgraden. En in de tussentijd heel goed de temperatuur van de CPU in de gaten te houden. Normaal hoef je met deze waarde niets te doen, dat doet de koeling wel, maar nu dien je deze handmatige in de gaten te houden. En niet besparen op de koeling, dus deze dient tijdelijk op maximaal. Dan maar wat meer geluid overlast.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij brandlucht is er een onderdeel op de moederbord door gebrand is. Bij een PC is het niet gebruikelijk om deze onderdelen te vervangen. Als er iets is door gebrand is dan is de gebruikelijke stap om het moederbord te vervangen. Maar of dat goedkoper is dan het moederbord te repareren en het onderdeeltje te vervangen is de vraag. Als het alleen gaat om de koeler, dan zou je kunnen kiezen de koeler niet meer door het moederbord aan te sturen, maar door een andere manier. Dus kiezen voor verbeteren ipv repareren in de oude staat.