Is de chipset op een moederbord belangrijk bij de keuze van een moederbord?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, wat is belangrijk? Het is soms handig om te weten welke limitaties een bepaalde chipset heeft. Meestal bepaal je een moederbord op aantal sloten/connectoren en natuurlijk wel CPU erin gaat. De chipset bepaalt een aantal van die limitaties. Zo kan je als je weet wat een chipset kan bieden of juist niet biedt je keuze makkelijk vernauwen. Als je SLI wil zullen sommige chipsets bij voorbaat al afvallen.

Het beste antwoord

de chipset bepaalt de maximum snelheid waarmee het intern geheugen en de front side bus samenwerken. ook zorgt de chipset voor de samenwerking van het moederbord met de pc. dus ja, de chipset is zeker belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De chipset bepaalt nou juist niet de maximale snelheid tussen de FSB & chipset, dat doet de CPU, de CPU heeft de geheugen controller en is alles bepalend voor de FSB, niet de chipset. De chipset(tegenwoordig maar ééntje, maar heet nog steeds set gek genoeg) bepaalt in grote mate de functie omvang van je moederbord m.b.t. het aantal SATA aansluitingen, het aantal USB aansluiting, maximaal aantal GB werkgeheugen enz. En nog steeds geldt in de halfgeleider markt hoe duurder het moederbord hoe beter de componenten zijn en hoe moderner de chipset is, en daarmee groter/sneller de functie omvang van je moederbord uiteindelijk is, dus ja... de chipset is in redelijke mate belangrijk als je niet op 'the cutting edge' van de technologie zit te wachten en de marge prima vindt, maar erg belangrijk voor mensen die alles uit hun machine proberen te halen wat mogelijk is....