Waarom is mijn c-schijf niet 128 gb maar kan ik max. 97,6 gb gebruiken, terwijl er 128gb ssd in zit?

Zojuist heb ik een nieuwe laptop gekocht. Het is een laptop met 128 gb ssd. Nu heb ik zojuist voor het eerst m'n laptop opgestart en zie ik dat mijn C-schijf uit max. 97,6 gb bestaat, waarvan 30 gb al gebruikt is door Windows. Weet iemand hoe dit kan? Waarom bestaat mijn c-schijf niet uit 128 gb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het niet zo dat er nog 97 GB vrij is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt dus dat er nog maar 67,6 GB vrij is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah doe eens: Windowsknop-x
Schijfbeheer Dikke kans dat de installatiepartitie een x aantal GB in beslag neemt. Dat is een partitie op de drive die niet zichtbaar is in verkenner.

Antwoorden (1)

Het kan zijn wat Mr.Tomaat zegt in zijn reactie(een extra verborgen partitie)
Maar ook systeembestand zoals de hyberfil.sys en de pagefile.sys zijn elk 8GB groot
als je systeemgeheugen ook 8GB is, dat is al 16GB aan 'verloren' data... samen met de ~11GB die Windows10 inneemt zit je toch al gauw aan de ~100GB vrije ruimte.