waarom heb de modernste moederborden nog steeds een ps/2 aansluiting?

ik ben een workstation aan het samenstellen en toen vroeg ik me af; waarom worden de modernste moederborden nog steeds uitgevoerd met een ps/2 aansluiting; elk toetsenbord heeft toch tegenwoordig een usb aansluiting, niemand gebruikt toch meer ps/2?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Hardware
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel apparaten maken nog steeds gebruik van PS/2. Op nieuwe moederborden zit het vaak omdat ze dan backwards compatible zijn, zodat je er ook oudere apparaten kunt aansluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WDHBGS "Veel apparaten maken nog steeds gebruik van PS/2." Welke dan? Of bedoel je oude apparaten die niet stuk zijn gegaan, zoals mijn keyboard? Er is echt geen een apparaat meer te koop met een PS/2 aansluiting (behalve dan met de ingang).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://2a6b40693c0c06c5a8e2-2c4d42d5d35878ad78a4c213fddee02c.r52.cf1.rackcdn.com/images/xTpg72Sea_O5.878x0.Z-Z96KYq.jpg toch een gevonden

Antwoorden (2)

Voor de mensen zoals ik die nog steeds met een PS2-toetsenbord werken (net even gespiekt). Ik werk dus met een SSD, Windows 10, een USB-muis, HDMI aangesloten beeldscherm, maar noodzaak voor een USB-toetsenbord heb ik nooit gehad. Als ik over zou stappen naar een nieuwe PC en er zou geen PS2 opzitten zou ik dus ook een nieuw toetsenbord moeten kopen. Of een converter.

Maar in principe is het heel wat dat het er nog op zit. Wellicht met VGA(D-sub) een van de langst overlevende aansluitingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had verwacht dat het nog maar een klein deel zou zijn maar het is meer, veel meer dan ik dacht. Op laptops is het wel weg, vanwege de ruimte die het inneemt en je toch al tobo+"muis" ingebouwd hebt en USB voor meer dan alleen dat gebruikt kan worden.

Toegevoegd na 1 uur:
-Absolute failsafe als USB niet mocht werken (in BIOS).
-Backwards compatibilty met oude apparatuur die nog steeds aardig gebruikt wordt.
-Claim van lagere latency voor gaming.

aldus https://www.reddit.com/r/hardware/comments/2r5886/why_is_ps2_still_being_put_on_motherboards/

Er zijn al moederborden die het niet meer hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan niet zeggen of het geheel juist is
maar bios is niet geschikt voor usb toetsenbord input
Dus als je echt iets handmatig moet invoeren in het bios of zelf in zeg maar de meest simpele setup voordat windows echt werkt kan je dat niet met een usb toetsenbord doen.
ik heb dit probleempje een paar keer bij de hand gehad in elk geval met oudere moederborden.

zeker als je windows 8 of 10 op een ouder moederbord zet met alleen BIOS
en dan vooral oudere bedrijf desktops
als die geen ps/2 aansluiting heeft, loopt je vreemd genoeg vast bij een clean install van een hoger systeem dan windows 7.
(niet perse bij een overname van het oudere systeem)
maar als je deze heb geupgrade naar windows 8/10
en daarna nog eens een total clean install nodig zou hebt en dus niet van EFI gebruikt kunt maken
als je het serie nummer windows 7 moet invoeren voordat je kun upgraden naar 10
bv
daarvoor heb je dus in sommige gevallen nog steeds een ps/2 toetsenbord nodig
(niet perse een ps/2 muis)

Windows 8 en 10 gebruiken tegenwoordig EFI
( als dat aanwezig is)
We zitten echt in een overgangs fase waar met EFI een gehele pc via het internet kan herstellen dus geen DVD meer. geen backup media
maar helaas dus ook,........ geen dvd meer nodig ;) geen in eigen bezit van install media
dus ,..... bewaar je DVD's mocht ooit de apocalyps eens uitbreken en geen internet meer dan kan je altijd dat nog proberen ;)
en zet een goeie oude windows 7 pc ergens in een secure locatie
koop een paar goeie DVD drives etc en vacuum verpakt ze
voor als de wereld "naar de maan" gaat ;)

maar groot voordeel geen serie nummer gedoe maar maar groot nadeel illegaal installeren van software zal non existend zijn
zowel OS als andere software

bios is nodig om " oudere" OSsen er op te krijgen

ik denk ook vanwege zaken als niet windows besturingsystemen linux etc
dat deze, nog steeds, basic standaard Bios . hebben
vooral dus voor workstations.

maar denk dat BIOS zeker gaat uitsterven nu windows 10 er is
en dus ook ps/2.

Vooral omdat we dus nu in die overgangs fase zitten van windows 7 naar windows 10

word deze standaard nog steeds gebruikt.

good old BIOS
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"geen in eigen bezit van install media"
Dat is een zegen in mijn ogen. Eindelijk kunnen we nu gewoon de ISO van MS downloaden, en zelf de DVD branden of USB stick maken, zonder op piratebay de goede te zoeken. Als je de code maar hebt. Als het internet het niet meer doet hoef ik niet meer op de PC ook, daarnaast kan je zelf een ISO branden/bewaren als je er echt bang voor bent.
Geen gebewaar meer van DVD's gewoon een download met de nieuwste versie en gaan. En ook dat gehannes met installatiepartitie voorbij (die nog weleens verloren gaat). Ik verbaas me al jaren waarom XP niet gewoon via MS te downloaden was. Pas sinds 7 kunnen we gewoon de code downloaden. We hebben nu meer mogelijkheden ipv minder. "maar bios is niet geschikt voor usb toetsenbord input "
Tegenwoordig kan elk moederbord dat, anders zou het internet overlopen van dit probleem (en ja het probleem is vindbaar, maar zo is het met elk probleem), 95% van de mensen zou dan niet het BIOS inkomen. Ik heb dan toevallig een PS/2 tobo, ik ben een uitzondering. Je kan zelfs met behoorlijk oude systemen van USB booten, kan je na gaan. Mijn core 2 duo systeem (2006) kan dat zelfs, opstarten van USBstick en externeUSB-DVDdrive). "als je het serie nummer windows 7 moet invoeren voordat je kun upgraden naar 10 "
Dat doe je toch nooit in EFI/BIOS maar tijdens de installatie procedure van Windows, dan ben je UEFI/BIOS toch al voorbij? "zowel OS als andere software"
Ik draai Windows 10, maar zie niet wat dat te maken heeft met piratensoftware, draait hier zat waar ik wel en niet voor betaald heb. Daar verandert niks aan zolang softwaremakers ook niet accountgebaseerd gaan werken. Ik zie hier niet wat je bedoelt. Als ultieme failsafe is PS/2 wel eens een oplossing, maar USB werkt al jaren op de nieuwere mobo's in het BIOS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://superuser.com/questions/313024/how-to-get-into-bios-when-usb-keyboard-is-not-powered-and-have-no-ps-2-ports Sommige BIOS'en kennen de optie om USB expres over te slaan, welke te omzeilen is.