Waar laat ik mijn oude harde schijven?

In de loop der jaren heb ik op zolder inmiddels een aantal oude en/of defecte desktop pc's staan. Daarin zitten nog steeds de oude/defecte HD's waar wellicht nog (persoonlijke) informatie op staat.

Ik wil natuurlijk niet dat deze schijven in vreemde handen komen.

De behuizing van de pc's wil ik, zonder HD's , laten recyclen maar wat kan ik doen met die schijven met eventuele informatie erop? Zou ik de bestanden erop misschien nog 'veilig' kunnen stellen of kan ik de schijven ook (laten) vernietigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (3)

Harde schijven kan je uit de kasten halen en in de werkende PC('s) aansluiten. Daarna kan je ze zelf doorkijken of formatteren. Als je ze goed formatteert kan je ze op een gegeven moment aan een datarecoveryspecialist geven zonder dat deze er iets mee kan. (geef maar aan als je dat wil gaan proberen).

Als het oude HDD's zijn kan dat alleen met een PC die ATA(IDE) aansluitingen heeft.
Als het SATA-schijven zijn dan kan je ze op je nieuwste desktop doen, gebruiken, alsnog formateren en weggooien.

http://img.aws.ehowcdn.com/intl-615m750/ds-cdn-write/upload//4000/900/10/6/274916.gif

Links is dus de oude ATA en rechts de nieuwere SATA. SATA schijven zijn zonde om weg te doen.

Heb je daar allemaal geen zin in. Kan je ze laten vernietigen, ik gok een duur grapje. Of zelf onklaar maken. Vooral de platters moeten beschadigd worden. Bekrassen, kromslaan, in delen kapot maken.

https://www.youtube.com/watch?v=jiMFQhSpms8

Toegevoegd na 3 uur:
ze op je nieuwste desktop doen
=
ze in je nieuwste desktop steken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ze veilig wilt afvoeren, pak een boormachine en boor een paar gsten dwars door de kast. De printplaat breken, maak data terug halen ook al moeilijker, maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die schijfjes nog werken kan je ze gewoon bekijken en leeg maken
Er zijn wel progammaatjes te vinden die de schijf kunnen over schrijven
ligt er natuurlijk wel aan welke voor Os er op staat
dat is meestal wel voldoende oof en paar keer achter elkaar partioneren en formateren helpt wel
zijn de schijven al niet werkend dan zal niemand daar zich nog al te druk om maken
maar een goeie boormachine helpt om het echt permanent onleesbaar te maken.
capthavoc