Ik heb een 2TB HDD in mijn PC maar wil een SSD, hoe zorg ik ervoor dat alles op de SSD komt te staan en dat de OS op de SSD draait?

Toegevoegd na 24 seconden:
Ik heb Windows 10

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (3)

Dat kun je doen door een image te maken van je huidige harde schijf en die te kopiëren naar je nieuwe SSD.
Een SSD van 2 TB gaat je tussen de €700 en € 1.000 kosten.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het nadeel van de image dat deze niet de driver bevat om de SSD aan te sturen als bootschijf. Dus eerst driver installeren voor de SSD schijf en daarna pas migreren via een image.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carsrac Een driver installeren voor een SSD? Nog nooit van gehoord. Of ik snap niet wat je bedoelt te zeggen.
escape
8 jaar geleden
Er is inderdaad helemaal geen driver nodig. Welke schrijf je PC van moet booten stel je in de BIOS.
redhouse
8 jaar geleden
@Mr Tomaat
De AHCI driver voor optimale werking SSD
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@redhouse Die is allang en breed geïmplementeerd in W10. Dat was al zo in Vista volgens mij. Je moet bij sommige BIOS'en wel even de setting veranderen naar AHCI.
redhouse
8 jaar geleden
@Mr Tomaat
Draai Win7 64 en moest hem installeren via MB driver CD.
Met update systeem kwam Microsoft met de nieuwste driver,
Maar ach :))
Download het OS via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Brandt het op een DVD of zet het op een USB-stick via de mediacreationtool

Doe de SDD in je PC ontkoppel even je HDD om alles makkelijk te maken. Installeer Windows 10... klaar.

Schone installatie van Windows 10.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarna doe je de HDD weer terug. Alle Windowsmappen en installatiemappen kan je weghalen. Alle programma's moet je wel even opnieuw installeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt natuurlijk geen 2TB SSD nodig. Het enige van de HDD wat je nodig hebt is idd het OS en de programma's die je draait. Wellicht nog een stukje vrij om bijvoorbeeld foto/videobestanden op te zetten die je wil gaan bewerken.

Ook kan je er altijd nog voor kiezen wat programma's op de D-schijf te installeren als alles volloopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens. Windows 10 schoon op de SSD op de manier zoals MrTomaat aangeeft, en de persoonlijke mappen zoals documenten en foto's gewoon op de HDD laten staan. Zo is de computer het snelst en heb je ook geen extreem dure SSD nodig.
Als je een vrij moderne pc hebt bijv eentje waar eerst window 8 op stond met windows 10 dan kan je in principe de SSD aansluiten. liefst op de eerste SATA poort ?
Tijdelijk de TB loskoppelen en via je bios kan je dan windows 10 downloaden.
via het bios.

of via een DVD of usb installeren is ok geen probleem
Staat windows 10 eenmaal op je SSD

koppel dan de TB weer aan deze wordt dan gezien als D schijf
in de meeste gevallen zal hij dan gewoon van de SSD opstarten
maar mocht hij toch weer opstarten vanaf die TB
kan je makkelijk veranderen maar dat is voor latere zorg

Het beste is alle programma toch maar weer te installeren

Alles wat op D staat in bijv program files zal niet werken
dus dat moet je toch wissen

maar de map gebruikers en wat daar onderstaat etc kan je dan laten staan

totdat je het weer nodig hebt
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Tijdelijk de TB loskoppelen en via je bios kan je dan windows 10 downloaden.
via het bios." Hoe werkt dat precies? Ik neem voor het gemak aan dat je geen BIOS bedoelt maar UEFI. Maar kan je daar een link van geven. Met een BIOS zou dat niet kunnen volgens mij.