RAM-geheugen staat voor Random Access Memory. Hierop worden gegevens tijdelijk opgeslagen. Dit in tegenstelling tot de harde schijf, waar de opslag voor een lange termijn is.
Andere namen voor RAM-geheugen zijn intern geheugen en werkgeheugen. Iedere desktop en laptop maakt hier gebruik van.
Amadea
8 jaar geleden
Het werkgeheugen. Waar je hardeschijf het opslaggeheugen is, dus voor al je foto's en muziek en al je programma's is het werkgeheugen voor alle dingen die op dit moment draaien.

RAM is veel, veel sneller dan hardeschijfgeheugen, als je geen RAMgeheugen zou hebben zou alles wel tot 100x langer duren. RAM is in vergelijk relatief duur met HDD geheugen, maar je hebt ook maar een fractie nodig, immers je hebt nooit al je foto's open en al je muziek spelende en al je programma's draaiende. Zowel, dan zal je meer RAM toe moeten voegen in je PC.

Je kan met Windows mooi zien wat er in het RAM-geheugen gebeurd, althans wat er geladen is in het RAM-geheugen. Rechtermuisklik op de taakbalk en klik taakbeheer aan. Onder "geheugen" staat hoeveel geheugen (RAM) er per programma gebruikt wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op dit moment zijn computers vaak uitgerust met 4-16 GB RAM en 500GB - 8TB aan opslag(HDD).

Oh, als een programma of spel 20GB groot is en je start dat programma wordt maar een deel van dat programma in het geheugen geladen. Meestal alleen dat, wat van belang is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Bij wijze van toevoeging: Er zijn 2 soorten intern geheugen: RAM en ROM. Het verschil is dat RAM geheugen geladen kan worden met alle willekeurige programma's en data die je op je computer wil draaien. Maar om die gegevens te kunnen verwerken moet de computer wél eerst opstarten en uiteindelijk een procedure beginnen om alle hardware e.d. te initialiseren. Het RAM geheugen is daarvoor niet geschikt. RAM heeft namelijk de nare eigenschap alle data te verliezen op het moment dat je de computer uit zet. Wanneer je al die software die nodig is om je PC op te starten (te "booten", zoals dat heet) in het RAM geheugen zou laden, dan zou alles weg zijn op het moment dat je de computer weer aan zet. Daarom zit er ROM geheugen in je computer (ROM = Read Only Memory). Die verliest NIET zijn data, maar heeft wel een andere vervelende eigenschap: je kunt de inhoud namelijk niet wijzigen. Datgene wat de fabriek er in heeft gestopt, dat blijft er in staan. ROM is dus niet geschikt om je programma's en je data in te laden. RAM en ROM werken dus samen. Bij het opstarten wordt de software uit het ROM opgestart. Die initialiseert de hardware, doet vaak een zelftest op de computer en gaat op zoek naar een OS (Operating System), zoals Windows, Linux, of DOS.
Wanneer het ROM het OS gevonden heeft laadt hij dat in het RAM. Vanuit het OS kan de gebruiker dan zijn computer bedienen en programma's en data laden. Nog een opmerking over ROM: de oude definitie van hierboven voldoet niet geheel meer. Inmiddels wordt er zelden meer echt ROM gebruikt. In plaats daarvan gebruikt men tegenwoordig vooral Flash-ROM. Dat is een speciale techniek die er voor zorgt dat de chip niet zijn data verliest, maar in bijzondere omstandigheden wél beschrijfbaar is.
Schrijven naar Flash-ROM (dit wordt 'Flashen' genoemd) is lastig. Flash-ROM is daarom niet geschikt als RAM, maar het biedt wél de mogelijkheid om, indien nodig een update van je bootsoftware op je computer te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+reactie