heeft een oude pc upgraden zin met een nieuw moederbord en processor?

ik heb een 8 jaar oude hp m8180 met middelatx behuizing. twee jaar geleden heb ik een nieuwe voeding,ssd,2gb videokaart op mijn pc aangesloten. het werkt als een trein met battlefield 3. Nu de prestaties van pc's nog hoger moeten zijn wil ik mijn pc nogmaals upgraden, maar nu het moederbord en de processor. de i5 skylake 6600k met een msi z170a gaming m5. A, gaat dit de pc naar een nieuw level tillen? en B, gaat het passen op mijn huidige standaard behuizing?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koop dan gelijk ook een goed behuizing. Dan heb je eindelijk een zelfbouw PC... Veel makkelijker om dan later weer een upgrade te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tweakers.net/categorie/61/behuizingen/producten/ En ook in de HP-behuizing zal het lukken.
capthavoc
8 jaar geleden
Als je een geheel nieuw moederbord en cpu er in zou zetten heb je waarschijnlijk ook een nieuwe windows serial nodig, zeker met windows 10
vraag me af of dat het waard is ?
Met windows 10 moet je rekening houden dat je oude window 7 serie nummer nu permanent is gekoppeld aan dit moederbord met specifiek die cpu. Het is zeker een stuk voordeliger je oude pc inclusief je windows versie in te ruilen. denk ik

Antwoorden (1)

Ik vind het moeilijk om te zeggen of je echt prestatiewinst zal merken met een nieuw moederbord en processor. Van de SSD merk je waarschijnlijk meer. Echter zou het kunnen dat je nu een verouderde processor hebt, als je van 32-bit naar 64-bit gaat dan heeft het zeker meerwaarde. Een i5 processor is voor de meeste gamers prima. Samengevat: het hangt dus een beetje af van wat je nu hebt. Het is 8 jaar oud, dus ik kan het je aanbevelen om de onderdelen te vernieuwen.

Voor een moederbord is het belangrijk om te bekijken of het om een ATX, mini-ATX, etc. gaat. Dit is namelijk de maatvoering. In principe past een nieuw moederbord, mits de maatvoering niet groter is dan de maatvoering van de kast. Ik lees dat je nu een middel-ATX hebt en zie dat het moederbord dat je op oog hebt een ATX is, waarschijnlijk kun je dus beter voor een maatje kleiner gaan voor je moederbord (alhoewel je kast misschien wel grotere formaten aankan natuurlijk, maar zelfs dan is het vaak fijner om een maatje kleiner te hebben).

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te worden dat je let op het merk van de processor en het moederbord: intel en AMD kun je niet met elkaar mixen. Binnen merken is het ook belangrijk om uit te zoeken of de specifieke processor op het moederbord kan.