Wordt de moederbord te warm?

Ik heb een Hewlett-Packard 143A moederbord en het was mij de laatste tijd opgevallen dat de ventilator van de laptop steeds veel lawaai maakte. Toen ik even aan het surfen was op het internet was de temperatuur van de moederbord 60 graden. Bij een stresstest van 5 minuten werd de CPU 80 en de moederbord 82 graden. Daarna heb ik de stresstest maar uitgezet.

Is dit normaal voor de moederbord in een laptop?

8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die waarden zullen binnen de specificaties vallen. Echter prettig is het niet, dat je de stress uitgezet hebt betekent dat je nog hoger zou kunnen schieten. Wellicht gebeurt dit ook gewoon bij zwaar gebruik (kan je even testen, gamede jij nou? dan zou ik even een zware game draaien en temp-app). Als het een wat oudere laptop is, is het vaak de thermopasta die vernieuwd moet worden. Vaak op te zoeken op youtube (soms behoorlijk pittig) per laptop hoe je dat moet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De koelpasta of thermal paste zit tussen de CPU en de koeler.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij een laptop zuigt de koeling van onder lucht naar binnen en blaast die aan de zijkant weer eruit.
als je je laptop veel gebruikt kan het zijn dat er ondertussen veel stof in de koeler zit die er voor zorgt dat de koeling minder goed werkt
je kan best je laptop open doen en kijken of er al dan niet stof in de koeling zit.
zo ja verwijder heel voorzichtig de koeling en maak hem voorzichtig schoon met een droge doek.
als je je laptop open maakt verwijder dan de batterij en zorg dat hij ook niet op netstroom zit.

Antwoorden (1)

Je laptop zal dit aankunnen, maar het is zoals gezegd niet fijn. Op lange termijn zullen andere componenten zoals RAM en je HDD dit ook niet leuk vinden. Je kan je laptop stofvrij (laten) maken, en meteen (laten) voorzien van nieuwe koelpasta. Als je het zelf gaat doen: Wees voorzichtig met het demonteren van je laptop en zorg dat je goed geaard bent om schade door statische elektriciteit voorkomen. Maak om dezelfde reden ook nooit je laptop of computer met een stofzuiger stofvrij.