Waarom duidt RAM-geheugen in laptop minder beschikbaar aan dan aanwezig?

In mijn SONY VAIO SVE1511B1E bevinden zich een latje van 4 GB en 8 GB, van hetzelfde merk en type.
Wanneer ik via de eigenschappen van de laptop dit RAM-geheugen raadpleeg, zie ik :
Geïnstalleerd geheugen 12,0 GB - beschikbaar 2,74 GB.
Vanwaar dit grote verschil ? Dien ik iets inde software aan te passen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

Een 32-bits Windows "ziet" maar 3,2 Gb. Dus moet je overschakelen naar een 64-bits Windows of een patch gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze patch hier werkt niet meer maar het is nog te vinden op het Net:

http://www.unawave.de/windows-7-tipps/32-bit-ram-barrier.html?lang=EN

Anders even een PM sturen want ik heb die patch nog liggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/4GB-Patch.shtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat Windows 32-bits een limiet heeft tot 2GB aan RAM. het heeft overigens nog veel meer limieten. Ik denk dat je dus een 32-bits OS hebt. Hoe je daar aan komt, geen idee, want dat wordt tegenwoordig niet meer standaard verkocht en als je zo slim ben om zelf Windows te installeren had je hier waarschijnlijk wel op gelet.

Maar je moet dus overschakelen naar 64-bits.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een 32-bits systeem kan maximaal 2^32 (geheugen) adressen verwerken. Dat komt overeen met ca. 4 GB en dat is incl. die adressen voor het grafische en interne processor geheugen. In praktijk heb je dan tussen 2,7 en 3,5 GB RAM ter beschikking.
En niet alleen de 64-bits houd rekening met welke editie. Je hebt Home Basic, Professional, Ultimate. De Pro en Ultimate geven het maximale!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Momenteel is het zo dat 32-bitversies van Windows 7 maximaal 4 GB geheugen ondersteunen. Daarentegen zullen de 64-bitversies van Windows 7 verschillende maximale geheugencapaciteiten hebben. De capaciteit varieert tussen de 8 GB en de 192 GB.

Zoals te verwachten, beschikken de twee goedkoopste versies, Starter en Home Basic, over de minste capaciteit. We moeten erbij vermelden dat de meeste gebruikers, of de hardware van de gebruiker, deze hoeveelheid niet eens nodig zal hebben. Naarmate je een duurdere en uitgebreidere versie koopt groeit de geheugencapaciteit.

De Home Premium-versie zal maximaal 16 GB ondersteunen. Dit kan men nog amper overschrijden, als thuisgebruiker. Wanneer de 4 GB-geheugenmodules breder beschikbaar zullen zijn, zal deze capaciteit wellicht overschreden kunnen worden. Waarschijnlijk kunnen de meeste gebruikers zich prima vinden in de indeling die Microsoft gemaakt heeft.
[imgr title="Windows 7" width=169 height=110]http://www.techzine.nl/uploaded/41734_1cf935c3.png[/imgr]
Starter: 8 GB
Home Basic: 8 GB
Home Premium: 16 GB
Professional: 192 GB
Enterprise: 192 GB
Ultimate: 192 GB