Wat is het maximaal toegestane zendbereik van WiFi?

Ik heb namelijk goed bereik van een camping 500-600 meter verderop (4/4 streepjes op een Macbook Pro). Sterker nog, mijn eigen WiFi verbinding heeft af en toe slechter bereik.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het bereik van wifi is afhankelijk van de omstandigheden: muren, luchtvochtigheid, boom- en plantengroei, enzovoort. Ook de oriëntaties van de zend- en ontvangstantennes hebben invloed, net als de gevoeligheid van de ontvangers en het aantal andere wifi-signalen dat toevallig op hetzelfde kanaal zit.

Bereik vergroten kan echter op meer manieren dan alleen een sterkere zender. Sterker nog, met alleen een sterkere zender kom je er niet. Een wifi-verbinding ontstaat namelijk pas wanneer niet alleen de router jouw telefoon (of tablet, laptop e.d.) kan bereiken, maar wanneer jouw telefoon ook de router kan bereiken. Je kunt dus nog zo'n gigawatt-router installeren, maar dan heb je nog steeds geen verbinding omdat jouw telefoon vanaf een bepaalde afstand te zwak is om die enorme router nog te bereiken.

Wat men op campings, bungalowparken en dergelijke daarom doet is ofwel wifi-steunpunten installeren (repeaters), ofwel meerdere wifi-routers verspreid over het terrein ophangen.

Repeaters ontvangen het signaal van de router, versterken het, en zenden het zelf weer uit. En ze ontvangen het signaal van jouw telefoon, versterken het, en zenden het weer door richting de router.

Meerdere wifi-routers zorgen er natuurlijk ook voor dat je overal verbinding hebt.

Kortom: geen extra sterk zendende router met een extra groot bereik, maar ofwel steunpunten (repeaters), ofwel meerdere routers op diverse plekken op het terrein.

Cryofiel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bereik is niet gelimiteerd, maar het zendvermogen tot 100mW, zie link. Wifi bronnen verplaatsen zich en het signaal wordt bijvoorbeeld gedempt door muren. Dat valt niet te reguleren. In de buitenlucht, niet gehinderd door bebouwing, kan het bereik dus vrij ver zijn.