mijn videokaart word niet herkend, en pc wilt niet opstarten, waarom ?

hallo,

ik heb tot heden een amd HD5870 op een Gigabyte GA-B75M-D3V moederbord gebruikt.
tot ik een upgrade wou doen. ik heb dus nu een Club 3D Radeon R9 280X gehaald.

wat ik zag is dat mijn nieuwe gpu 8 pin en 6 pin had, en mijn oude 2 x 6 pin.
Nou komt er uit mijn voeding 2x 6pin, maar heb ik dankzij een convertor, 1x 6 pin en 1x 8 pin.
dus dit is opgelost.

nu heb ik het volgende probleem:
mijn voeding is 630watt, en is dus eigenlijk niet voldoende heb ik gelezen.

maar wat ik dus niet begrijp is, als ik hm aansluit, dan wilt mijn pc niet opstarten, ik krijg dan helemaal geen beeld, alles draait, fans enzo weken wel en hij lijkt wel bij de booth te blijven hangen. want zo dra ik op het aan/uit knop druk valt die gelijk uit.

ik dacht als ik niks zwaars doe zoals gamen en al, dan hoort mn gpu wel tijdelijk genoeg te moeten zijn toch?
of kan het een instelling in de bios zijn ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (1)

Jouw moederbord is bedoeld voor een Ivy bridged CPU en daarmee is het al wat een gedateerd moederbord. (2012/2013)
Ik zou daarom voorstellen de GFX kaart te verwijderen, en op de oude even te starten, of anders de on-board GPU.
Update je BIOS naar de laatste versie zodat wat moderne GPU zoals jij er nu ingezet hebt ook volledig ondersteund worden. F13 is momenteel de meest recente versie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog niet eerder van gehoord dat een BIOS-update een GPU(reeks) zou gaan ondersteunen. Kan er ook geen voorbeelden van vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr.Tomaat het volgende stukje komt bij StackExachange vandaan: "I personally had some similar sounding issues with a similarly aged motherboard when I got an HD7970 which was the first GPU to support PCI 3.0 and I needed a BIOS update to get it to work." shareimprove this answer
answered Apr 20 at 17:39
user438322
Thank you! I just updated the BIOS and now the PC boots as usual. – GEnGEr Apr 23 at 11:37
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kazimms: Download de Hi-ren bootcd(gratis) brand deze op een DVD of zet het op een USB stick, start daar van op, en kies 'mini-xp'
Hiermee boot een kale WindowsXP 32bit editie op waaruit je de BIOS update kunt uitvoeren. Je kunt hiren niet van de site downloaden, maar via torrent zijn genoeg bronnen te vinden: http://www.hiren.info/pages/bootcd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Voor antwoord/reactie. Weer wat nieuws geleerd. Nu voor het waarschijnlijke probleem met de BIOS-update. Je probeert een DOS progje werkend te krijgen in Windows. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2092686/update-gigabyte-uefi-bios.html In the link above you use the VERSION 2 DOS instructions.
Basically, you make a USB thumb drive bootable into DOS. DOS is a operating system. The EFI Flash tool and the BIOS file are on the USB Drive. When you boot up into DOS it will run the EFI Flash tool automatically. Wat je dus moet doen is teruggaan naar de pagina van de moederbord fabrikant en goed lezen wat je moet doen. Je moet waarschijnlijk meerdere bestanden downloaden en een USB-drive bootable maken (boot to DOS) en op die USB-drive de bestanden zetten (efiflash.exe +2 andere bestanden). http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html Hier kan je de benodigde bestanden downloaden, maar je kan ook kiezen voor andere flash-methodes. In de UEFI, via Windows en zoals jij onjuist probeerde via DOS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@KAzimss: Vond overigens nog een interessant stappenplannetje wat je ook nog kunt proberen, hier was iemand met een vergelijkbaar probleem weliswaar met nVidia maar toch het proberen waard: Gigabyte B75M-D3H Boot BIOS freeing error? Did you installed a new graphic card? If so,that is the problem.I will show you step by step how to fix that error. Step 1 Remove the graphic card-2gb geforce gt 730 or other-(make sure your computer is off) Step 2 Remove the battery from motherboard and unplug all main power cables that connects to the power supply for about ten minutes. Step 3 after ten minutes,replace the battery,BUT DO NOT REPLACE THE GRAPHIC CARD!! Step 4 Connect the vga or hdmi cable into the onboard vga (the blue socket) Step 5 Connect the power cable to the power supply and start. Step 6 Press the Del button on keyboard as soon as possible while the computer starts!
Now you in the bios settings. Step 7 Go to Peripherals and straight to Internal Graphics Memory Size and set it to the max 512M
DVMT Total Memory Size to MAX Step 8 scroll down Make sure all settings under DVMT Total Memory Size (like legacy usb port,XHCI Hand-off and Other is ENABLED!) Step 9 Scroll down to IO Config. and double click-Make sure that all settings is ENABLED in IO Config.
Do the same with Intel(R) Smart Connect Technology-make sure ISCT Config. is ENABLED! Step 10 Save and Exit the Bios. Step 11 When computer reboots,press the power button until it is completly off. Step 12 Unplug the power cable from the power supply. Step 13 Reinstall the same graphic card-2gb geforce gt 730 or other-(make sure your computer is off) that gave you problems. Step 14 When everything is replace and fastened,power on your computer and then you will see your problem motherboard or graphic card is all fixed again. The reason for this error was that the your motherboard specification wasnt enable to handle your new powerful graphic card. PROBLEM SOLVED!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiermee boot een kale WindowsXP 32bit editie op waaruit je de BIOS update kunt uitvoeren. Lijkt me niet. Je zal echt in een DOS-omgeving dat bestand moeten starten. (CMD openen werkt ook niet).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okay, met Hi-ren kun je ook naar een DOS shell booten(wel met de XMS/HiMEM optie kiezen bij >4GB geheugen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eh stomme vraag. Maar heb je de monitor wel aan de GPU hangen en niet aan het mobo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: DOA Misschien? Ik heb ook weleens een defecte CPU ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan, zeker. Ik wilde al voorstellen aan de vrager de videokaart in een systeem van een vriend of familielid te gaan testen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probleem is vaak dat niet iedereen een GPU met 6+8 pins kan installeren. Heb je vrienden die ook een zwaar gamesysteem hebben? Als hij het daar ook niet doet ben je weer een stapje verder.