Hoe zit het met Latency van RAM?

Ik heb een RAM-Module van 4 GB. Hiervan is de Latency 11-11-11-28
Kan ik nu, om het totale RAM van mijn computer uit te breiden, ook een module kopen met Latency 11?

En maakt het veel uit als ik twee verschillende merken heb, zoals Kingston en Corsair tegelijkertijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Twee verschillende merken RAM geheugen zouden prima met elkaar kúnnen samenwerken, echter geeft het soms wel eens problemen. Tussen welke geheugenbankjes er problemen zijn is niet met 100% zekerheid te zeggen, neem dus zo veel mogelijk hetzelfde type en merk geheugen. De latency van je geheugen kun je aanpassen, dus als je twee verschillende geheugensetjes hebt met verschillende latencies kan dat gewoon aangepast worden in het BIOS (moderne variant: UEFI). Je moet er dan wel op letten dat je de balkjes met de beste specificaties (laagste latency) aanpast aan de bankjes die minder zijn met een hogere latency. Als je dit niet doet is er een kans dat je systeem instabiel wordt. Ook moet je even opletten dat de bankjes elkaar qua kloksnelheid kunnen bijbenen.

Voorbeeld latency:
Bankje A heeft latency 11-11-11-28
Bankje B heeft latency 9-9-9-20

Dan pas je de latency-instellingen in het BIOS aan naar 11-11-11-28, want dat kan bankje A bijbenen en bankje B zal dan niet op de top van zijn kunnen presteren.

Als je dezelfde latjes hebt, is er uiteraard geen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed uitgelegd! +1