Is het mogelijk om een CD/DVD-brander te testen?

Mijn laptop heeft een CD/DVD-brander die altijd prima heeft gefunctioneerd. Sinds kort kan ik geen media meer branden, terwijl er geen hard- of software is gewijzigd.
Is het mogelijk dat de brander plotseling defect is?
Is het mogelijk om de werking van de brander te testen om zo te kunnen bepalen wat het probleem kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.9K
capthavoc
9 jaar geleden
Veel kan je daar niet wijzer van worden helaas
ik weet eigenlijk ook geen software te bedenken die dit kan testen
want zinvol is het meestal toch niet een dvd speler brander is tegenwoordig te goedkoop om te repareren. het wordt meestal gewoon meteen vervangen.
Als een reiniging niet helpt eventueel even de speler losmaken zodat deze even verwijderd wordt uit je apparatenbeheer en daarma opnieuw installeren.

Dan houd het eigenlijk op.
Want als het een defecte chip is dan is het met geen mogelijkheid te repareren.
is het, het loopwerk dan is het hooguit met wat rommelen wel weer aan de praat te krijgen maar vaak zo onbetrouwbaar dan het de moeite niet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het loopwerk functioneert nog wel goed. Ik kan wel CD's of DVD's lezen. Ik kan alleen niet meer branden.

Het beste antwoord

Probeer een CD/DVD te branden met DVD-Decrypter. Deze heeft een zeer uitgebreide log(net als Nero maar dat is niet gratis) die al snel je de juiste richting opstuurt wat betreft het defect(zoals bijvoorbeeld 'no laser power' betekent eigenlijk de laser is dood)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt testen met Nero CD-DVD Speed ; althans vroeger was dat een geschikt programma ervoor..