waarom valt mijn computer steeds uit?

Telkens als ik mijn computer aan zet start de computer zichzelf weer helemaal opnieuw op.... Soms na 20 seconden al !

Heb de computer een jaartje geleden zelf gebouwd,
Sommige mensen zeggen dat dit door stof kan komen, maar zoveel stof ik niet....

Iemand een idee wat de oorzaak is? Ben namelijk radeloos....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (1)

Dit is toch in de meeste gevallen een geval van dat het bios de pc uitschakelt omdat waarschijnlijk de CPU te heet wordt ?
Aangezien je hem zelf gebouwd hebt en er dus volgens jouw zeggen niet zoveel stof in zit.
Dan is er vast iets met of het koelblok (zit hij goed vast ?)
of is de pasta van de cpu niet goed of te weinig.
ik zou dus, als je de kans ervoor krijgt een tempsensor op je pc zetten en eens goed te kijken naar wat je temp doet en dan vooral je cpu en je video kaart.

ook kan het zijn dat je moederbord of een onderdeel korsluiting maakt met de kast ?
of dat er een geheugen bankje niet goed is,test dat eens door wisselt de geheugenbankje 1 voor 1 er uit te halen wellicht is er eentje defect en als je die er uit weet te halen dan werkt de pc weer gewoon
voor zover ik kan raden is er nog niets mis nog met je moederbord de veiligheid opties in je bios werken dus wel

Een herbouw kan de oplossing zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
een mogelijkheid is ook dat je als je er een dikke videokaart in hebt gezet dat deze teveel van je voeding vraagt ?
maar als hij een jaar lang wel goed gewerkt heeft met dezelfde materialen dan is het vast de cpu
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb op mijn moederbord volgens mij een temperatuur sensor zitten en die is rond de 36 graden ( een lichte verhoging normaal staat hij op 24 ) maar na 20 seconden kan een procecor toch niet ineens boven de 60 graden uitkomen? En waarom start hij hem soms opnieuw op
In plaats van helemaal uitschakelen, heb trouwens gister ook nadat hij zichzelf uitschakelde een blauw lampje zien branden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad alles werkt al iets meer dan een jaar perfect en nu ineens van de een op de andere dag dit. Hoe kan ik zien dat het aan de CPU licht?
capthavoc
9 jaar geleden
herstart pc al tijdens de bios boot of valt hij uit nadat windows desktop
al in beeld is ?
Heb je wifi op je pc ? bleutooth ? of zit dat blauwe ledje op je moederbord ?
Dat zou een goeie indicatie kunnen zijn die je in de handleiding kan terugvinden.
De CPU kan echt wel heel snel heet worden
als de koeling pasta los is ?
ooit met mij 1 keer gebeurd koeling losgeschoten poef binnen 5 sec was mij CPU doorgebrand. AMD CPU in dit geval toendertijd had het bios nog geen tempbeveiiging. Probeer toch ook eens je geheugen bankjes 1 voor 1 te testen
heeft je moederbord een interne videokaart ?
dan kan je wellicht de pc testen zonder de inbouw videokaart in het bios is de optie herstarten na error aanwezig deze zou je uit moeten kunnen zetten. Ook is het mogelijk dat de veiligheid temp opties op je bios wel erg strak staan en dat je dat wat minder strak kan zetten
maar wees er dan echt van overtuigd dat de temp echt het probleem niet is en schakel vooral de temp veiligheid nooit helemaal uit.
capthavoc
9 jaar geleden
Ik denk dat het handigste is je systeem met zo weinig mogelijk dingen te testen als het 1 van je geheugen bankjes is dan zie je dat al vrij snel
als het de losse videokaart is en je hebt een onboard kaart tot je beschikking dan kan je de losse kaart er uit halen.
of eventueel vervangen door een kaart waarvan je weet dat hij werkt
al is het op minimale stand Vraag is ook nog steeds kom je tot aan windows ? of valt hij al uit voor dat je er komt ?
en dat blauwe lampje is het een ledje op het moederbord ? het is een kwestie van elimineren.
Desnoods haal je ook de harde schijf eruit en eventueel de dvdspeler en probeert de booten met bijv een ubuntu usbstick deze geeft in elk geval veel informatie tijdens het opstarten over je hardware.
als hij daarmee nog uitvalt dan weet je op welk moment het gebeurd
en daar heb je misschien iets aan Het kan tenslotte ook een hopeloze zaak worden maar aangezien je bios ergens op reageert beschermt hij het moederbord en de CPU
dan moet je het kunnen isoleren. als het of een geheugen bankje of anderzins is
zit het echt op het moederbord de interne videokaart.
dan wordt het moeilijk
maar de CPU pasta is vrij makkelijk te vervangen en zo te horen is de CPU nog oke anders had ie helemaal niets gedaan
en complete herbouw kan echt helpen.