Kan ik een harde schijf overzetten zonder oude pc?

Mijn oude pc is gaan hemelen omdat het moederbord kapot is gegaan. Ik heb echter nog 2 harde schijven met van alles erop. Ik wil deze bestanden graag overzetten naar mijn nieuwe pc, maar is dit mogelijk zonder gebruik te maken van de oude pc?

Toegevoegd na 19 minuten:
beide pc's zijn laptops en de harde schijf is een WD 1200 BEVS - 75USTO, maakt dat nog verschil met een harde schijf uit een computer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (3)

Ja hoor, gewoon de harde schijf van de oude pc als D schijf hangen in de nieuwe pc. En dan kun je er gewoon bij.
Zo deed ik het toen ik een nieuwe pc kocht, zo had ik al mijn data nog.

Toegevoegd na 2 uur:
die informatie over laptops had je er niet bijgezet, ik weet niet hoe het dan zit. Je hebt wel van die kastjes waar je je interne schijf in kan zetten dat hij als externe schijf word gezien door je nieuwe pc.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als die oude PC alleen maar ATA aansluiting had?
Koop voor die laptopschijfjes een externe behuizing van ATA/SATA -> USB voor een paar euro's en sluit deze vervolgens op je nieuwe PC aan. Wel eerst checken welke aansluiting je hebt op die oude schijfjes!!! SATA is twee compacte connectors(liggende L vorm) en ATA heeft ~25 gouden pinnetjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ook gedaan; werkt prima! Heeft wel een externe voeding.
Ja hoor, geen probleem. Er zijn twee methoden. De eerste is je last openschroeven en de schijven fysiek verbinden met het moederbord middels de IDE of SATA aansluiting. Mocht je dit te eng vinden dan kan een IDE/SATA converter uitkomst brengen. Hiermee koppel je een oude schijf via usb aan je computer terwijl de oude schijf gewoon op de tafel ligt. Een soort primitieve externe harde schijf dus. In beide gevallen is je schijf gewoon zichtbaar in de verkenner.
Voor laatst genoemde methode kan je o.a. terecht bij Conrad.nl. Deze hebben een ruime keuze in dit soort converters vanaf 2 tientjes: zie bron.