Waarom bromt mijn computer zo raar?

Normaal is mijn desktop heel geruisloos, je hoort hem alleen een beetje rommelen.. Maar opeens bromt hij heel raar. Wat nu? Kan ik dat zelf oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Het beste antwoord

Er zit wellicht veel stof op de ventilator van de voeding. Als je een beetje krachtige stofzuiger hebt dan zou je het daarmee weg kunnen zuigen. Anders kan je van die luchtspuitbusjes kopen bij een computerhandel, daarmee kan je het stof wegblazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maak je computer open en hoor/kijk waar het vandaan komt, ik had hetzelfde probleem en het was uiteindelijk alleen maar mijn fan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zijn trillingen, geef hem een schop of een klap en het is weg.
Bij mij is hetzelfde elk uur kan ik me ff uitleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is het eerste teken van versleten lagers bij een ventilator. In het begin kun je het trillen dat het gevolg is van die versleten lagers nog tijdelijk laten stoppen door een mep te geven op de juiste plek op de kast. Maar je zult steeds vaker moeten meppen, en op den duur helpt het niet meer. Dat komt doordat de lagers steeds sneller zullen slijten nu de eerste slijtage eenmaal merkbaar is geworden.
Dat komt door je fan snelheid, als je je computer veel gebruikt en het moederbord wordt warmer draait de fan sneller, met Speccy(de makers van CCleaner) kan je kijken hoe warm je moederbord is en wanneer die uitvalt en hoe snel je fan draait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgezien van het bovengenoemde mogelijke ventilatorprobleem, denk ik aan de kast zelf. 'Veel' computerkasten zèlf trillen! Dit trillen kan veroorzaakt worden door bewegende delen elders in je PC: ventilatoren of harddisks. Door her en der rubber te plaatsen kan je de trilling dan doen opheffen. In sommige PC's zijn de harddisks m.b.v. stukjes rubber vastgezet zodat je kast niet gaat trillen. Als de kast op je bureau staat, kan 't helpen door hem op je vloerbedekking te zetten (als je vloerbedekking hebt) of op een klein kleedje/stuk dikke stof op de grond. Wel kan het raadzaam vaker je PC open te maken en de stof eruit te zuigen (eerst een tijdje de stekker eruit) als je de PC op de grond hebt staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
of de binnenkant van de ventilatoren aanlopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
oplossing : vaker schoonmaken maar eerst even vervangen!