ventilator voeding

Bestaat de mogelijkheid om de ventilator van een pc-voeding trager te doen draaien zodat ie minder lawaai maakt? Ik denk hierbij aan iets plaatsen tussen de bedrading. Wie kent een eenvoudige oplossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je weet dat als je de koeling terugbrengt je een groter risico loopt op hardware problemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het je niet aanbevelen dit te doen. Een trager lopende ventilator geeft minder koeling met mogelijke nadelige gevolgen voor je computer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivanovich.. zorg er in ieder geval altijd voor dat er niets OP je pc voeding ligt of er zo dicht tegen aan dat de voeding zijn warmte niet kwijt kan. Geef je voeding dus de ruimte om te ventileren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en regelmatig de stofzuiger erop zetten

Antwoorden (8)

Ja, die dingen bestaan, vraag er maar eens om bij een computerwinkel.
Ik heb er één in mijn pc zitten, maar hou er wel rekening mee dat de ventilator niet voor niets zo'n lawaai maakt, dat houdt in dat die druk bezig is met koelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op deze pagina daar staan wat tips over het stiller maken van je ventilator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij voedingen staat dat je daar niets aan kunt doen.
Je kunt een weerstandje in de bedrading naar de ventilator solderen. Dat is niet zo moeilijk. Je moet dan wel oppassen dat je voeding dan niet te heet wordt en doorbrandt. Weerstanden kun je kopen in de elektronicawinkel.

Toegevoegd na 1 uur:
Een weerstand van ongeveer 100 Ohm en 0,5 Watt zou ongeveer voldoende moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is software om de snelheid van de fan te regelen (speedfan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet van de voeding.
Ik zou het niet doen,blijft een risico!
Heb je de kast wel eens open gemaakt en de fan schoongemaakt?
Als de aanwezige stof e.d. is verwijderd is de fan vaak stiller,kan ook resonantie van je kast zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een link naar hetgeen je denk ik zoekt:

http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Hoe lager het voltage hoe stiller de fan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee... absoluut niet doen! Ga naar de winkel en koop een stille fan! Die bestaan gewoon. Waarschijnlijk maakt jouw fan herrie omdat hij uit zijn magnetische lager is gesleten. Geef 10 euro uit en je hebt en stilte en een gekoelde pc. Als je voeding doorbrandt heb je meer kosten!!

Zie bron voor eerste beste zoektip van google op STILLE FAN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ventilator zit er niet voor niets. De spoelen in je voeding worden warm, en heeft koeling nodig. Mocht je de pech hebben dat je PC een niet-gezekerde voeding heeft (en helaas is dat vaak het geval) dan kan een kapotte voeding je hele computer slopen.
Er zijn mogelijkheden om je PC stiller te maken. Kijk naar een stille voeding, wellicht eentje met grotere ventilatorbladen die minder toeren hoeft te maken, of met twee ventilatoren, of een vloeistofgekoelde voeding.
Wil je de voeding niet aanpassen, dan wil het ook wel eens helpen een tweede ventilator in de kast van de PC zelf te plaatsen, waardoor je de luchtstroming door de kast kunt sturen; eentje blaast koude lucht via de voeding naar binnen, een andere voert de hete lucht weer naar buiten toe af.