Ik heb een scheutje cola in mijn laptop gemorst. Rechtsboven in het toetsenbord. Ik kan nu niet meer tiepen. Komt dat nog goed?

Hij maakt ook gruwelijke geluiden. Eerst een harde piep en dan iets waar de kat bang van wordt en ik ook.
Moet ik alles op een andere harde schijf zetten en de laptop weggooien?
Of ff afwachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon nieuwe fles pakken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook gehad. Had er een heel glas cola over gegooid. Het toetsenbord kon ik niet meer gebruiken. Daar heb ik toen een los toetsenbord voor gekocht, Dat kostte toen 12,95 (een paar jaar geleden).
Verder was er bij mij niet veel aan te merken. Een beetje piepen en meer niet. Na een paar dagen drogen was dit ook voorbij.

Antwoorden (2)

In ieder geval niet meer opstarten. De suiker in je cola heeft waarschijnlijk alles dicht geplakt. De laptop moet van binnen schoon gemaakt worden. Als je handig bent zou je dat eventueel zelf zoveel mogelijk kunnen doen.
Dit betekent de laptop uit elkaar halen en alle delen die door de cola getroffen werden schoon maken.
Ik heb zelf zo al drie laptops naar de knoppen geholpen. Helaas kon ik toen niets doen. Voor het geld dat de reparaties kostten, kon je weer een nieuwe kopen.
Afwachten heeft geen nut, de harde schijf eruit halen en de laptop verkopen lijkt me ook een zinnige beslissing. Wel erbij zetten dat ie door Cola stuk gegaan is. Misschien dat de een of ander er nog iets mee kan doen. Dit zou ik echter in uiterste noodgeval doen.
Als de laptop nog nieuw is, zou je misschien toch kunnen overwegen hem bij een service schoon te laten maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laptops zitten niet heel ingewikkeld in elkaar en veel onderdelen zijn los te bestellen. Als ik jou was zou ik hem voorzichtig openschroeven (let op dat je geen statische elektriciteit overbrengt!) en met een vergrootglas onderzoeken waar de cola terechtgekomen is. Met wat geluk zitten alleen je toetsen vastgeplakt. Ik zou persoonlijk geen moeite doen om de toetsen te poetsen, maar voor een paar tientjes een nieuw toetsenbordje bestellen. Het vervangen daarvan is meestal een kwestie van een paar schroefjes en stekkertjes. Als de cola over veel meer onderdelen gelopen is, dan kun je altijd nog de harddisk veiligstellen en de rest wegdoen.