Waarom is het netsnoer van een laptop zo dik?

Sinds mijn werkgever is overgegaan op flexwerken, loop ik rond met een laptop. Mij valt op dat het netsnoer erg dik is.

Het eerste stuk van het snoer, tussen de stekker en de transformator, is net zo dik als het snoer van mijn wasmachine. Het tweede stuk van het snoer, van de transformator naar de laptop, is een tikje dunner, maar nog altijd erg dik.

Een dunner snoer zou minder wegen, minder stug zijn, en daardoor het meeslepen van de laptop een stuk aangenamer maken.

Waarom is het netsnoer zo dik? Een laptop trekt toch stukken minder stroom dan bijvoorbeeld een wasmachine?

Toegevoegd na 19 minuten:

Ik heb het even opgemeten: het snoer heeft een doorsnede van 7 mm.

Toegevoegd na 2 uur:

Ik heb nog een snoer waar vroeger een gloeilamp van 100 W aan heeft gehangen. Dat snoer is veel dunner, soepeler en vooral: lichter dan het snoer van mijn laptop. Toch kan het zowel de stroom aan, alsook het gewicht van de plafondlamp.

Ik zou denken dat een dergelijk snoer (veel minder gewicht om mee te slepen) ook geschikt zou zijn voor het voeden van een laptop.

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Amadea
9 jaar geleden
Mijn laptop heeft geen dik netsnoer.
burgos
9 jaar geleden
De mijne ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelfs niet eens een laptop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar adapter heb ik soepel 7mm, naar laptop 3mm. Nooit als vervelend of dik ervaren. Wasmachine heeft 9mm.
Cryofiel
9 jaar geleden
Geen idee hoeveel pins ik heb. 't Is een HP. De stekker die ik in de laptop steek is rond, heeft van binnen één dunne pin, en daaromheen een metalen cilinder. Geen idee of de binnenkant en de buitenkant van die cilinder elektrisch van elkaar zijn gescheiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je het netsnoer uit de adapter trekken?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ja. Dan zie je zo'n ding met drie verbindingen in de vorm van een platte driehoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wat brad965 met 3pins bedoelt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Aha, ik dacht dat hij de verbinding tussen het tweede deel van het snoer en de laptop bedoelde, dus de stekker die je in de laptop prikt.

Het beste antwoord

Het snoer tussen je laptop en de wandkontaktdoos heet in de volksmond een 'eurosnoer'. Laptopfabrikanten zijn niet vrij om de specificaties van dat snoer te wijzigen. Dat wordt opgelegd in een serie normen. Zo is een eurosnoer dubbel geïsoleerd en heeft een minimale aderdiameter. De norminstellingen die zich bezig houden met zo een kabel zijn:
RoHS, Reach, ISO9001, VDE, KEMA, OVE, N, S, FI, D, CEBEC

Vraag me niet wat die normen allemaal afzonderlijk voorschrijven, maar het resultaat zie je bij je laptop :)
escape
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgensmij verschilt dat. Als u een zwaardere laptop heeft met een grote processor (of moederbord) dan moet er ook meer voltage door de laptop adapter. Mijn eigen laptopadapter gebruikt 20v en die gebruikt ook een redelijk dikke pvc voedingskabel (3 pins). Wat mij wel opvalt is dat 2 pins voedingskabels een stuk dunner zijn dan de meest voorkomende 3 pins, mickey-mouse aansluitingen.

Dit is over het algemeen meer uit veiligheid van de fabrikant zodat ze niet schadeclaims krijgen door kortsluiting. Als een laptop met een te dunne kabel word aangesloten dan word (hoogstwaarschijnlijk) het moederbord gefrituurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dan ook een stuk minder dik dan van de wasmachine..
Juist omdat je er mee reist moet het snoer wel tegen een stootje kunnen.
Rol het ook niet te strak op om de voeding, anders breekt het waar het uit de voeding komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dikte van het snoer ligt in dit geval niet van aan de hoeveelheid stroom die er door heen gaat, maar aan de mate van bescherming die het snoer nodig heeft.
En een laptop snoer loopt nu eenmaal veel meer risico op beschadiging op als het snoer een een plafondlamp of een wasmachine. Want dat zijn statische snoeren als zij eenmaal zijn aangesloten komen ze niet van hun plek af bewegen minder vaker dan een laptopsnoer.

Op het punt van gewicht heeft u wel een punt. Een laptop en zijn onderdelen dient zo licht mogelijk te zijn, want het dient wel draagbaar te blijven.

De fabrikant dient aan de verwachting te voldoen, dat het snoer minimaal zo veel jaren mee gaat, bij normaal gebruik en blijkbaar is uit de berekeningen dit type snoer er uit gekomen met dikte en stugheid die u noemt.

Op eigen risico en eigen kosten is waarschijnlijk een lichter en minder stug snoer te koop, want vooral het snoer van adapter naar wandcontactdoos is meestal in diverse uitvoeringen te koop. En eventueel kunt u zelf een met een veel lichter snoer komen al u deze maakt uit losse onderdelen. En u heeft voldoende verstand om niet te dunne aders te gebruiken.
Officieel is de laptop van uw werkgever, dus officieel dient deze wel toestemming te geven als eigenaar als u niet het standaardsnoer gaat gebruiken.

Het korte antwoord.
Het snoer is zo dik en stug omdat de fabrikant te bang is voor schade en garantie claims. En een laptopsnoer slijt sneller dan een wasmachine snoer.