Waarom wordt een harddisk met een letter aangeduid en waarom beginnen ze bij C?

Mijn harde schijven beginnen bij de letter C (C:\).
Waarom begint deze bij C en niet bij A?

En waarom worden letters gebruikt en niet bijvoorbeeld cijfers? Of iets dergelijks als HD0 ofzo? Waar ligt de oorsprong van het feit dat het een letter is? Wie heeft dat bedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +1

Het beste antwoord

Waarom A,B,C... ?

Die letters - indien gevolgd door een punt - geven een relatieve of logu=ische naam aan een diskdrive. Het O.S. (Opereating System, bijv. Linux) houd een tabelletje bij, waarin de vertaling staat van logische schijfeenheid naar fysieke schijfunit staat. Je kunt de letter zelf bepalen of veranderen, als je dat zou willen. Je kunt ze zelfs naar elkaar doorverwijzen, in de zin van ASSIGN e: = b:
Je kunt dan voor dezelfde schijeenheid zowel e: als b: als referentie gebruiiken. Puur flexibel. Dank zijn CPM, uit mijn jongere jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De A en B drive zijn door DOS aangeduid als diskette stations. De diskette word bijna niet meer gebruikt maar de normale harde schijf is nog steeds de C schijf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na de invoering van de harde schijf (A en B waren bezet, dus de harde schijf werd C), was de extra floppy disk drive (B) niet meer nodig.

Na verloop van tijd is de eerste floppy disk drive (A) ook niet meer nodig, vooral vanwege de komst van de cd-rom (in het begin meestal de D schijf).

Ze gingen gewoon het alfabet af, alleen worden een aantal schijven niet meer gebruikt (A en B).

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer je met cijfers gaat werken kan je maximaal 10 schijven hebben op je computer voordat het door elkaar gaat lopen. Bij letters kan je tot 26 schijven gaan. Hiermee bedoel ik dus dat je maar 1 letter/cijfer gebruikt in de aanduiding van de schijf, bij cijfers heb je 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9, bij letters het hele alfabet, dat is volgens mij de gedachte achter de keuze voor de letters.

Zeker voor pc's die op een netwerk staan aangesloten is prettig omdat de kans groot is dat er meer dan 10 schijven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is historisch. Vroeger was de A-schijf een 5 1/4 schijf en eventueel ook de B-schijf
Later werdt de B-schijf 3 1/2 schijf
Weer later werdt de A schijf een 3 1/2 schijf

vandaag de dag is het niet meer van belang.

De letter aanduiding stamt nog uit het unix tijdperk en is later overgenomen door Dos en Linux
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar je referenties. Ik werk al 20 jaar met unix en heb daar nog nooit een letter aanduiding gezien. wel een mount op bijvoorbeeld /volumes of /etc maar letter aanduidingen voor schijven? Bij mijn beste weten komen letter aanduidingen alleen voor op dos system zoals hier al meerdere malen is betoogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
letteraanduiding in Unix?
Ik heb hier een sda1, sda2, sdb1 en sdf1 maar geen a:\ b:\ of c:\
De allereerste computers hadden nog geen HD maar, zoals gezegd een A en een B station.
Dit was in de tijd dat de gote 5 1/2 inch schijven gebruikt werden. Dat waren de zgn. floppy`s die zacht waren.
Bij het opstarten deed je dan je systeemschijf (zeg maar je OS, in die tijd ms (microsoft)Dos (disk operating system)
Als de computer dan was opgestart kon je de systeemschijf verwijderen en je programma schijf in A doen.
In station B kwam dan de schijf voor het opslaan van de gegevens die je met je programma gemaakt had.
Later werden de hardeschijven ingebouwd en die kreeg dan automatisch de letter die na B kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals eerder beschreven heeft men gekozen voor letters ipv cijfers. Waarom weet niemand denk ik. Wat een mogelijke reden zou kunnen zijn is dat een computer uit binaire getallen bestaat. Dus allemaal 1en en 0en. Misschien is er toen voor letters gekozen om verwarring te voorkomen.

Verder kun je de harde schijf zelf veranderen van C: naar D: of zelfs X:
Het laatste raad ik aan, omdat veel virussen hier geen raad mee kunnen.
Een virus gaat heel vaak naar een specifieke map zoals ; c:/>windows/temp/system32
Als die dan niet bestaat raak je dus niet besmet.