Kan ik 2500 mAh oplaadbare batterijen gebruiken in mijn MX700 muis?

Ik heb een draadloze muis van Logitech, de MX700.

Hier zitten oplaadbare batterijen in (die waren meegeleverd) van 1900 mAh. Kan het dus kwaad als ik er de 2500 mAh oplaadbare batterijen in doe van Varta?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Die mAh zegt alleen maar iets over de hoeveelheid energie die de batterijen kunnen leveren. Ofwel, over hoe lang de batterijen meegaan voordat je ze moet opladen.

Als het voltage gelijk is (en dat zal het zijn), kun je zonder problemen batterijen met een grotere (of kleinere) opslagcapaciteit in je muis zetten. Je muis zal er niets van merken.

Toegevoegd na 3 minuten:
2500 mAh betekent dat zo'n batterij gedurende een uur (hour, h) een stroom van 2500 mA (milli-Ampère) kan leveren. Of gedurende 2500 uur een stroom van 1 mA. Of gedurende 100 uur een stroom van 25 mA, enzovoort.

Stel nu eens dat jouw muis een stroom van 10 mA nodig heeft. Met batterijen van 1900 mAh zal het 190 uur duren voordat de batterijen leeg zijn; met batterijen van 2500 mAh zal het maar liefst 250 uur duren voordat de batterijen leeg zijn.

(Die 10 mA is uit mijn duim gezogen, het werkelijke stroomverbruik zal anders zijn. Maar het principe blijft hetzelfde.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel. Ze zijn verder hetzelfde ja, 1,2 V en beide NI-MH. De oude zijn gewoon op, dus me muis zal wel blij zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, superduidelijke toevoeging. Als de batterij ouder wordt dan blijft er van die mAh niet veel over, aangezien deze nu in een dag al leeg zijn. Vroegah was dat ruim een week ;-) dikke plus verdient!
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, die mAh-aanduiding is wat "commercieel". Die geldt alleen als de batterijen nog kakelvers zijn, als je ze onder de ideale omstandigheden gebruikt, en als je precies de juiste hoeveelheid stroom vraagt op de juiste momenten. Maar goed, iedere fabrikant gebruikt dezelfde trucs, allemaal nét binnen de grenzen van de wet. Daardoor kun je de mAh's van de ene batterij toch prima vergelijken met de mAh's van de andere batterij - zolang je er maar geen absolute betekenis aan toekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muis doet het al uren goed en is blij ;-)

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, geen probleem.
Je muis zal het wat langer volhouden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad hoe hoger de mAh is hoe langer je ermee kan doen. De voltagespanning is en blijft gelijk aan je originele batterij. Jaar geleden kwamen de oplaadbare Hema-batterijen als beste uit de test.