Laptop laad niet op: hoe weet ik of accu of lader defect is?

Hallo, ik heb een HP envy 14 notebook, deze is daarnet uitgevallen omdat de batterij leeg was terwijl de oplader aangesloten was. Normaal gezien brand er langs de zijkant een oranje lichtje wanneer de batterij aan het opladen is, en een wit lichtje wanneer deze volledig is opgeladen. Momenteel brand er geen lichtje, wat dus wilt zeggen dat hij gewoon uitstaat en niet aan het opladen is. Hoe kan ik nu weten of dit aan de lader ligt of aan de accu? Wanneer ik de laptop probeer op te starten knippert het lichtje aan de zijkant met wit lichtje. Waardoor ik denk dat hij wel probeert op de starten maar gewoon geen 'power' heeft. Op de lader zelf bevind zich geen lichtje waardoor ik niet kan controleren of deze stroom bevat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.2K

Het beste antwoord

Probeer het volgende:
haal de accu uit de laptop, sluit de kabel aan en start de laptop op. Wanneer deze gewoon opstart en draait etc weet je dat de lader goed is.

Echter weet je dan nog niet of de accu zélf of het laadgedeelte in de laptop niet meer goed is. 9 van de 10 keer is het de accu want ik neem aan dat deze altijd in de laptop gezeten heeft, ook als de kabel er in zit.

Na verloop van tijd (soms al binnen een jaar) zie je dat de accu hard achteruit gaat wat tijdsduur betreft. Bij nieuwere laptop duurt dit wat langer en wordt het beter opgevangen, maar accu's zullen altijd wat achteruit gaan. Op een gegeven moment heeft een accu nog maar zo weinig vermogen dat de PC ook niet meer opstart. Laden doet het dan ook niet meer helaas.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
You da man