Waarom heb je RAM geheugen nodig om games te spelen?

Ik ben mij sinds kort een beetje aan het verdiepen in specificaties voor games en wat er op mijn laptop zit maar nu staat er bij specificaties voor games dat je een bepaald hoeveel RAM geheugen nodig hebt (6 GB, 8 GB). Mijn vraag is wáárom dat voor games zo belangrijk is, omdat het (als ik het goed heb) een tijdelijke opslag is..?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist tijdelijke opslag is belangrijk aangezien deze vele malen sneller is dan de opslag op lange termijn(HDD/SSD/Blu-ray). Je zou zelfs het lange termijn geheugen elimineren (tijdens het spelen) als je alles in het RAM op zou kunnen slaan(bij voldoende RAM). Als je het tijdelijke geheugen zou weghalen en alles direct uit bijv. de HDD zou halen zou alles "eeuwen" duren (als het al technisch haalbaar zou zijn). Je argument houdt dus geen steek. Juist RAM (zowel DDR als GDDR) is zo belangrijk. De hoeveelheid is op dit moment nog wel aan de hoge kant, maar die waardes zijn altijd stijgende). Vroeger had je wel PC's zonder HDD. Daar laadde je dan het OS in het RAM, vanaf een diskette en zo kon je dan dingen doen zonder enige vorm van lange termijn geheugen.
Ritsuka
9 jaar geleden
geheugen hoef je niet achter RAM te vermelden, aangezien de M voor memory (geheugen) staat.

Antwoorden (3)

De harde schijf heeft veel geheugen. Daarin kun je dus heel veel bestanden opslaan.
Echter, de harde schijf is niet erg snel met het verplaatsen en opslaan van geheugen. Het werkgeheugen is een beperkte hoeveelheid geheugen, waarin men snel dingen kan veranderen.

Als jij in een game-wereld rondloopt, zie je snel dingen veranderen. Denk aan de voetganger die voorbijloopt, hij verplaatst zich continu, dus de plaats waar de voetganger zich bevindt, verandert continu. Dit kan zo snel niet op de harde schijf veranderd worden, die is daar simpelweg niet flexibel genoeg voor. Datgene wat jij ziet moet toch ergens onthouden worden, op een plek waar het ook razendsnel weer veranderd kan worden: Het RAM-geheugen is dus de hoeveelheid geheugen die vlot veranderingen toestaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je begrijpt dat dit voor games belangrijk is: grote hoeveelheden data (het stuk wereld dat jij bezoekt), het stadion waarin jij in "voetbalt", enzovoort, moet tijdelijk opgeslagen worden in een geheugen, om toch snel veranderd te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
RAM geheugen is van groot belang, omdat het eigenlijk een soort wachtrij voor de processor creëert. Games hebben een hoop data die verwerkt moet worden door je processor, dat kan niet allemaal op hetzelfde moment, daarom is er RAM geheugen (en cache geheugen op de processor, wat sneller is en ook duurder en dus een heel stuk kleiner). Een harde schijf daarentegen is weer veel te traag om dit proces efficiënt te regelen en is dus alleen geschikt voor opslag.

Als je RAM geheugen vol is, zal je game niet vloeiend lopen, omdat je processor dan cruciale informatie mist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar kan de RAM geheugen dan vol zitten omdat er (in games) teveel dingen zijn die verplaatst of veranderd moet worden tijdens het gamen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder andere, de natuurkundige berekeningen worden steeds complexer in games, dat kost een hoop capaciteit. Je kunt dan denken aan zwaartekracht die berekend moet worden, maar ook banen van bijvoorbeeld kogels. Spellen worden steeds realistischer en dus vraagt het meer van de processor en je RAM geheugen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook alle dingen die verplaatst worden, worden steeds weer gedetailleerder weergegeven. Als je vroeger in een spel tegen een muur aanliep zag je veelal brokken pixels/vlakken, tegenwoordig zie je de korrels in het cement van de voeg zitten.
Dit interne geheugen dient in tegenstelling tot extern geheugen (zoals bijv. de harddisk) om al je data in te bewaren waar de pc op dat moment mee bezig is. Daar zou het externe geheugen namelijk te traag voor zijn.

Dus wanneer je pc met de game 'bezig is' moet al die game-data enerzijds snel genoeg benaderbaar zijn en anderzijds snel bewerkt kunnen worden. Ook dit bewerken gaat niet op je externe geheugen aangezien je daar vaste bestanden hebt staan. Als je die meteen zou gaan bewerken en er loopt iets fout in je game zijn ook deze bestanden beschadigd. Daarom wordt er een kopie genomen in het interne geheugen en bij het opslaan wordt dit pas terug weggeschreven naar het externe geheugen. Zou je die kopie ook op het externe geheugen gaan bijhouden zou dit alleen maar nog meer tijd in beslag nemen.

Dus de hoeveelheid RAM die nodig is voor een game is de hoeveelheid game-data die bewerkt moet kunnen worden + wat reserve.

Een derde reden waarom je zeker voldoende hoeveelheid geheugen nodig hebt is omdat het laatste wat je wilt tijdens een game is dat het intern geheugen vol loopt. Wanneer dit gebeurt kan de pc niets meer verder en moet de data in het geheugen eerst 'herschikt' worden. Wanneer dat gebeurt blokkeert de pc volledig tot het geheugenprobleem is opgelost. En hoewel dit tijdens bijvoorbeeld tijdens het tekstverwerken nog te overzien is zou dit tijdens het gamen een ramp zijn.