Is het mogelijk om twee computers te verbinden zodat je bijvoorbeeld RAM en harde schijf kan delen?

Het gaat om een Vista- en een Windows XP-computer. Kan de kracht van de computers bundelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Theoretisch kan je meerdere PC's met elkaar verbinden om bepaalde taken te delen (Denk aan een Beowulf cluster).
Maar om het met 2 verschillende PC's te doen is lastig en zal in het dagelijkse leven niet veel uitmaken.
Je kunt dit door middel van "Grid Computing" doen. Maar met maar 2 PC's is dit niet echt de moeite waard.

Het beste antwoord

RAM kan niet gedeeld worden op die manier, het kan alleen direct verbonden zijn met je processor. Harde schijf delen via een netwerk kan natuurlijk wel.

Als je bedoelde om op 1 computer te werken en daar de programma's te draaien die je nu al gebruikt, met als extra versnelling de capaciteiten van de 2e computer: dat zal helemaal niet gaan.
gvrox
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helaas, leek ook wel te mooi om waar te zijn :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat wel hoor, daar heb je een Beowulf cluster-opstelling voor nodig. Maar met 2 pc's met verschillende besturingssystemen is de winst qua processorkracht minimaal.
gvrox
9 jaar geleden
Ja, voor specifieke toepassingen kun je clusteren, maar ik denk dat vraagsteller niet zulke toepassingen heeft.

Andere antwoorden (3)

Als je beide PC's met een router of switch met elkaar verbindt, kun je wel de harde schijf delen, maar het RAM niet, want dat is voor specifiek (BIOS) voor één PC.
Door iedere PC in dezelfde werkgroep te plaatsen, kun je elkaars harde schijf en/of afzonderlijke bestanden (mappen) delen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en nee.

Je harde schijf kun je delen via een netwerk. Het is de hoofdtaak van vrijwel elke dataserver.
Het ram delen in directe zin is niet mogelijk.

Maar er is nog een andere optie: de clustercomputer.
Een clustercomputer bestaat uit een aantal computers die veelal gezamenlijk een specifieke taak uitvoeren. Meestal is er 1 hoofd-computer (de "controller") die de taken verdeeld over de andere computers (de "drones").

Neem als voorbeeld het renderen van een plaatje. Stel dat zo'n plaatje wordt aangeboden aan een cluster-computer met 8 drones. Dan wordt dat plaatje door de controller verdeeld in 8 stukken. Elk van die 8 stukken word aan een individuele drone gegeven die vervolgens dat ene stuk van het plaatje gaat renderen. Wanneer een drone klaar is met zijn stukje geeft hij de resultaten terug aan de controller. De controller voegt de losse resultaten weer samen tot 1 plaatje en voila een gerenderd plaatje

Omdat ze met z'n 8-en tegelijk bezig zijn werkt zo'n cluster ook 8x zo snel als al een enkele computer. Een andere naam voor een cluster-computer is ook wel een parallele-computer.
Feitelijk hebben ze door slim te werken hun diskruimte, ram en processorkracht gebundeld.

Maar de taak moet daarvoor wel geschikt zijn. En niet elke taak is dat.
Nu werkt een cluster van 8 computers al snel, wat als dat vele duizenden computers worden ?
Dan krijg je een hele snelle computer die 1 specifieke taak heel snel kan uitvoeren.

En in die ene specifieke taak, daar zit 'm de moeilijkheid. Als jij 2 oude PC's aan elkaar wil knopen om zo een snellere PC te krijgen die zich met een moderne PC kan meten, dan moet ik je teleurstellen. Je PC krijgt een veelheid aan taken te verwerken een lang niet alle zullen door een kluster verwerkt kunnen worden.

Een mooi voorbeeld van een clustercomputer waar je zelf ook aan mee kan doen is het seti@home project. ( http://setiathome.berkeley.edu/ )

Je installeert een screensaver die een klein stukje van de data van een radio-antenne onderzoekt op sporen van buitenaards leven. Net als het plaatje van hierboven is jouw computer dan een klein stukje van een groter geheel aan het verwerken. Het resultaat wordt teruggestuurd en voila: jouw eigen pc is onderdeel van een super-cluster !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Harde schijf delen:

Ja dit kan. Gewoon delen over het netwerk.

Nadeel: niet alles is mogelijk op een netwerklocatie (in vergelijking met de lokale opslaglocaties)

RAM delen:

Ja, ook dit kan.

Nee, dit is niet zinvol.

Dat RAM kan je in feite op dezelfde manier delen over het netwerk als die harde schijf. Dus dat biedt wel beperkingen. Je kan uiteraard niet het gehele RAM-geheugen delen want er moet voldoende overblijven voor de pc in kwestie als 'echt' ramgeheugen.

Maar het ramgeheugen dat je kan missen kan je in een ramdisk zetten en die delen. Maar wat is de bottleneck, denk je?

Inderdaad: de netwerkverbinding.

Dat en het feit dat je opnieuw last krijgt van de nadelen van delen over het netwerk maken het niet zinvol je RAM te delen.