Welke factoren van een moederbord zorgen voor het niet optimaal kunnen benutten van componenten?

Opzich heb ik nu een aardig PC'tje bij elkaar, alleen zit ik er aan te denken om mijn CPU nog een upgrade te geven. Het probleem is alleen dat ook mijn moederbord nogal oud is. Wat ik mij vervolgens afvroeg is; benut ik de componenten in mijn computer wel optimaal, omdat mijn moederbord al wat ouder is?

Wat ik op dit moment heb:
Moederbord: Asus P5VD2-VM
http://www.asus.com/Motherboards/P5VD2VM/specifications/

CPU: Intel Core2 Duo 6320 @1,86 Ghz (Overweeg update naar Core2 Duo E8400)
RAM: 4 GB RAM waarvan 2,94 beschikbaar
HDD: 250 GB SSD Samsung 840 evo
Grafishce kaart: GeForce 8800 GTX
OS: Windows 7 32 bits

Mijn vragen zijn dus:
Is het slim om mijn moederbord te upgraden?
Waarvan is dit afhankelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik zou eerst eens mijn OS upgraden naar een 64 bits OS. Een 32 bits OS gebruikt moderne 64-bits hardware bij lange na niet optioneel en dat lijkt me in jouw geval duidelijk bottleneck 1. Verder kun je er dan ook voor weinig makkelijk 2x zo veel RAM in zetten en dat merk je wel als je 'm een beetje intensief gebruikt.

Verder maakt het moederbord niet zo enorm veel uit in mijn ervaring, zo lang het de rest van de hardware ondersteunt. Als je cutting edge spulletjes hebt, of belachelijk veel geheugen of heel veel schijven of 2 superduper GPU's (videokaarten) in SLI opgesteld of zo, dan wil je ook een cutting edge moederbord om dat allemaal volledig te ondersteunen. Maar die heb je allemaal bepaald niet (is ook bepaald niet nodig als je niet de allernieuwste spellen op Ultra settings wilt spelen of dikke video's wilt renderen of zo) dus heb je ook geen cutting edge moederbord nodig.

Hogere bussnelheden en zo zijn natuurlijk altijd beter, maar belangrijker voor je performance optimalisatie zijn zaken als overclock support en support voor het uitschakelen van niet benodigde hardware componenten/bussen/aansluitingen.

Ik zou in jouw geval niets veranderen aan je moederbord tenzij je er dingen aan mist (te weinig USB/SATA aansluitingen, te oude CPU socket, te weinig RAM slots etc.).

En tsja, een snellere CPU is een snellere CPU, dat kan nooit kwaad :) Voor mij persoonlijk is eigenlijk een nieuwe CPU of GPU de enige reden om aan een nieuw moederbord te denken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ik heb al een nieuwe, maar ik moest mijn OV opsturen. Ik heb nog wel een foto gemaakt van het overzicht met dat ik in en uitgecheckt ben op dat moment. Het postbus nummer is inderdaad anders als degene die ik had. Ik zal hem daar eerst eens naar toe sturen. Over 10 werkdagen hopelijk meer nieuws.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
?? ik denk dat je op een verkeerde vraag antwoordt :)