kun je 2 videokaarten op 1 beeldscherm aansluiten?

Als je in 1 pc 2 videokaarten hebt kun je de videokaarten dan ook op 1 monitor aansluiten?
voor extra vermogen voor games.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (2)

Ja, althans ik snap je idee en het werkt iets anders en heet afhankelijk van de videochipfabrikant: SLI (van Nvidia) of Crossfire (van AMD). Je zet dan twee(of meer) gelijke of bijna gelijke videokaarten op een geschikt moederbord. Met de juiste drivers in bepaalde games gaan de videokaarten dan samenwerken. Ideaal krijg je dan twee keer zoveel grafische kracht. In de praktijk valt dit (afhankelijk van het spel) tegen en krijg je er een paar extra problemen voor terug.

Overigens sluit je dan maar een videokaart op een monitor aan, maar werken de beide videokaarten dus samen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zomaar twee videokaarten in je systeem stoppen en op je monitor aansluiten gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en nee,

Je kan op een monitor als deze meerdere ingang heeft 2 graka's aansluiten. Meer beeldscherm is het enige euh, nee als het hetzelfde beeldscherm is kan ik zelfs niet zeggen dat dat nuttig is.

Om een verschil te maken qua performance zoek je het op vlak van de genoemde oplossing van Mrtomaat: crossfire of sli.

Het probleem is dat zelfs met zo'n systeem de grafische taken nooit optimaal over beide kaarten worden verdeeld en dit kan leiden tot storende effecten.

Dit nadeel is voor lief te nemen als je op zoek bent naar een goedkope upgrade. Of m.a.w.: als je nu al een pc met 1 graka hebt en je wilt meer grafische performance voor zo weinig mogelijk centen dan is een tweede kaart in sli of crossfire daarbij plaatsen geen slecht idee.

Gaat het echter om een nieuwe pc, wil je je huidige graka niet houden of heb je zelfs nog geen aparte graka? Dan is sli of crossfire m.i. een heel slecht idee. Je bent dan veel beter af door dat geld dat die 2 graka's kosten aan 1 duurdere graka te geven.

Uiteraard geen kaart kiezen die overkill is voor de mogelijkheden van je systeem. Kies een graka met de rekenkracht die nodig is om met de gewenste settings het gewenste aantal pixels op je beeldscherm te toveren. Van zodra je kiest voor een graka met meer rekenkracht dan dat ben je geld aan het wegsmijten.