Deze vraag is in feite niet te beantwoorden.

Want een processor op zich is helemaal niet sterk. Een processor op zich doet niets.

Pas wanneer een processor iets te doen krijgt kan hij zijn 'sterkte' bewijzen. Maar dan hangt het er van af wat hij moet doen. En wat de processor moet doen hangt weer af van welke software er draait. En hoe die software in elkaar zit hangt weer af van de maker daarvan.

In feite is het een beetje een 'kip of ei'-probleem. Want wie bepaalt de 'sterkte'? De processor of de software?

Vandaag kan processor A betere resultaten neerzetten dan processor B.

Maar als morgen de softwarecode voor processor B wordt geoptimaliseerd kan deze misschien plots weer betere resultaten neerzetten dan processor A.

De vraag 'welke processor is de sterkste' kan dus niet beantwoord worden.

Het zou een ander verhaal zijn wanneer je zou vragen 'welke processor uit 'serie X' is de sterkste?'

Want dan kan je er al vanuit gaan dat al de exemplaren uit deze serie dezelfde architectuur hebben en dan moeten ze het allemaal hebben van hun snelheid en aantal cores. Want aangezien ze dezelfde architectuur hebben zal een optimalisatie van de software voor allen hetzelfde voordeel hebben.

Maar aangezien er verschillende processorarchitecturen bestaan die je niet 'zomaar' kan vergelijken kan je ook geen uitspraak doen over de sterkste processor (tussen deze series/types onderling).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Intel® Core™ i7-4790K Processor (8M Cache, up to 4.40 GHz)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een pc, zoals hier boven aangegeven, als je kijkt naar alle processoren dan
Intel® Xeon Phi™ Coprocessor 7120X
(16GB, 1.238 GHz, 61 core)