Is het normaal dat de beeldscherm van mijn laptop kraakt?

Ik heb gister een laptop aangeschaft voor mijn school. Nu was ik even het beeldscherm aan het schoonmaken( heel voorzichtig natuurlijk ). Tot mijn verbazing hoorde ik een krakend geluid links in de hoek. Zodra je maar zachjes gaat drukken hoor je het scherm kraken. Nu heb ik er niet te veel aan gezeten, en het is ook geen touchscreen. Maar het was een laptop van 835 euro dus zoiets zou je niet zo snel verwachten. Ik heb de bon en doos nog en een garantie van 3 jaar. Alleen als ik m nu opstuur duurt het natuurlijk weer een hele tijd totdat ik het heb. Tenzij zoiets natuurlijk normaal is bij laptops( ik heb niet eerder een laptop gehad).

Als dit vrij normaal is dan stuur ik het natuurlijk niet op. En zo erg vervelend is het niet. Maar ik moet m wel 3 jaar gebruiken voor mijn studie dus niet dat straks alles gaat kraken. Ik heb totaal geen ervaring op het gebied van laptops dus wilde ik even vragen of dit normaal is bij een laptop of dat dit een fabrieksfout is.

Het is een Asus N56J.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.5K

Het beste antwoord

Het is het materiaal dat zich zet, dus tenzij het blijft kraken als je blijft duwen is het normaal. Dat hoeft niet bij alle laptops zo te zijn maar is afhankelijk van de materiaalkeuze.

Hou er hoe dan ook rekening mee dat een laptop vol gevoelige onderdelen zit en bijna altijd een kortere levensverwachting heeft dan een desktop-pc. Dat is normaal in zo'n kleine laptop wordt alles veel warmer, die laptop wordt veel meer verplaatst, dat scherm wordt constant open en dicht geklapt enz... Hetzelfde geldt voor de performance waar je kan stellen dat een laptop 2 jaar achterloopt op een desktop-pc.

Mijn eerste 2 laptops zijn bijvoorbeeld na ongeveer 2 jaar onbruikbaar geworden als laptop (zo'n laptop-scherm is fragiel, ik kan de laptops nu nog wel gebruiken, maar bij 1 ervan heb ik een extern scherm nodig en bij de andere durf ik het scherm niet meer dichtklappen). Mijn derde laptop gaat nu al 5 jaar mee en doet het nog steeds prima (alleen geldt ook hier de stelregel dat deze laptop eigenlijk al '7 jaar' oud is, 5 'werkelijke' jaren en 2 jaar omdat het een laptop is) behalve de bluraydrive die geen blurays meer kan afspelen. Maar ook dat is normaal, bij zo'n laptop komt dat hele station er, in tegenstelling tot bij een desktop-pc, mee uit. De reden dat deze laptop (véél) langer meegaat dan zijn voorgangers? Omdat ik sinds 4 jaar terug een desktop-pc gebruik waardoor ik deze laptop ontlast.

Dus wil je dat je laptop zo lang mogelijk meegaat? Gebruik 'm dan alleen voor het hoogstnoodzakelijke en doe de rest van je werk op je desktop-pc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf een kleine twee weken ook een laptop gekocht voor mijn opleiding in dezelfde prijsklasse en bij mij is dit helemaal niet het geval.
Als ik er op druk maakt het geen enkel geluid, dus je zou het even kunnen laten bekijken bij de winkel waar je de laptop hebt gekocht, je hebt immers garantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit hoort niet zo te zijn, maar is ook geen ramp het is vast een schroefje dat niet genoeg aangedraaid is. Als je naar de winkel gaat met de laptop zijn ze verplicht om je gelijk een nieuwe te geven, want je hebt 7 dagen bedenktijd!!