Ik heb 2 xp computers. Bij de 1 doet de aan/uit knop het niet meer. Bij de andere doet de harde schijf moeilijk. Is die over te zetten. Zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
SimonV
9 jaar geleden
Wellicht overbodig te zeggen dat internetten met Windows XP sinds april nogal gevaarlijk is. http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/windows-xp-computer-april-beveiligd.494157

Antwoorden (2)

Dat het XP is maakt niet zo bar veel uit,
Je kunt het zo overzetten, even de computers open schroeven, en de harde schijven verwisselen. Dan heb je dus wel 1 computer met een slechte hardeschijf EN een kapotte aan/uit knop. Kijk even hoe ze aangesloten zitten en koppel ze los, en doe ze dan zo in als ze er in eerste instantie in zaten maar dan omgewisseld. Het is wel een vereiste dat alles dan past.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat die 2 xp computers offline zijn want de ondersteuning van windows xp is ermee opgehouden.

Jammer dat je er niet bijverteld wat er mis is met die harde schijf. Het kan een logische maar ook een fysieke fout zijn. Hoe dan ook is het gewoon de bedoeling een backup achter de hand te hebben. Als je een backup hebt kan de logische fout hersteld worden of de harddisk bij een fysieke fout vervangen worden. Indien nodig kan de backup (na eventuele cleane installatie van windows (of beter nog als die xp toch online zou zijn: een linuxdistro!!) gewoon teruggezet worden.

Wat die aan/uit-knop betreft: de vraag is waar het misloopt: mechanisch in de behuizing? Of aan het moederbord? Als de pc uitstaat kan je dat eenvoudig maar voorzichtig(!) testen door het kabeltje naar de powertoets los te maken en met een schroevendraaiertje de 2 contactjes aan te raken. Als je geen reactie krijgt ligt het aan het moederbord. Krijg je wel reactie en start je pc gewoon op dan ligt het aan het knopje zelf.

Je kan dan een nieuw knopje installeren of de knopjes anders aansluiten (zodat stiekem je resettoets een powertoets wordt).

Maar waarschijnlijk kan je dat bij je huidige behuizing niet op een nette manier oplossen. Als je dat wel wilt is een nieuwe behuizing een optie. Heeft je pc aan de buitenkant meteen een fris uiterlijk.

Ligt het niet aan het knopje of zie je bovenstaande oplossingen niet zitten? Dan kan je in het bios instellen dat je pc moet opstarten na een power failure. Nadat je je pc dan hebt afgesloten kan je de voeding uit zetten. (want nu opstarten na power failure aanstaat in het bios zou je pc anders opstarten na een echte stroomuitval). En wil je je pc opstarten dan zet je dit knopje achteraan de voeding gewoon aan.