Hoe fix ik mijn computer? Error: CPU Fan has failed, service PC immediately to prevent damage to the CPU.

Systeemfabrikant: Hewlett-Packard (HP)
Systeemmodel: P6510NL
Processor: AMD Athlon IIx4 635 Processor (4CPUs), ~2,9 GHz
Videokaart: AMD Radeon HD 7800 Series <-- er in laten zetten, niet origineel

Ik krijg deze error tijdens het opstarten van mijn PC, in rode letters.
Als ik de kap open en het overnieuw probeer, zie ik de fan gewoon bewegen.
Als ik de stroom er ~20 seconden afhaal, en dan de computer weer aanzet, start de computer weer normaal op.

Graag alleen antwoord als je er verstand van hebt.
Dankjewel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&docname=c00013522#c00013522_first
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een fix lijkende op die van kolibri2014 met plaatjes http://retrohelix.com/2012/09/how-to-fix-the-f2-system-fan-error-on-some-hp-computers/#.U4iL6_mSwiM Je moet dan wel zeker weten dat je CPU fan goed werkt.

Antwoorden (4)

Ga naar de bios en controleer od de volgende settings staan als aangegeven in advanced--->harware monitor:

Active heat sink; cooling fins directly on processor with a fan sitting on top of the fins.
hardware monitor/CPU fan check = ENABLED
Passive heat sink; cooling fins on processor without a fan directly on top.
hardware monitor/CPU fan check = DISABLED
Fan duct leading to a fan sitting on or directly over the processor cooling fins.
hardware monitor/system fan check = ENABLED
Fan duct without any fan
hardware monitor/system fan check = DISABLED
If the value is different than what is currently set, change the value as follows:
Select CPU Fan Check and press Enter .
Select the correct value (ENABLED or DISABLED ) and press Enter .

Sla dit op en restart de computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En stel dat er ooit echt iets mis is met mijn fan, smelt dan mn cpu weg of..?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Installeer SpeedFan en controleer je temperaturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga ik proberen. Bedankt alvast!
Je CPU wordt te heet. Dit kan komen omdat de ventilator (fan) niet goed meer draait, door bijvoorbeeld te veel stof in de ventilator. Je kan proberen deze fan even met een stofzuiger schoon te zuigen.
Ook kan het zijn dat de geleidingspasta (die tussen het koelelement en de processor zit) te hard geworden is en daardoor de koeling niet goed meer overbrengt. Dan moet de pasta vervangen worden.
Er zijn vast nog tal van andere problemen te verzinnen, maar begin eens met de eerste.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uhmm
Het is niet echt dat het tijdens het computeren ineens te warm word.
Alleen dat als ik de computer opstart, hij ineens de error geeft, en hij is ook weer weg als ik de stroom er even afhaal.
Ook als ik binnenin de computer voel (terwijl hij draait) is het verre van warm.
CPU fan has failed - da's simpel. De ventilator op de CPU doet het niet meer.
Maak open en kijk of hij vol stof zit. Zo ja, dan tegenhouden terwijl je het stof er met de stofzuiger uithaalt. Fan echt tegenhouden, mag niet als een dolle gaan draaien door het zuigen.
Je kunt daarna meteen de PC aanzetten om te zien of hij weer draait. Daarna weer uit en dichtschroeven.

Als dat het probleem niet oplost haal je een nieuwe CPU fan of je laat het door de computerwinkel doen. Laat je geen duurdere fan aansmeren, dat is niet nodig. Dit kost een of twee tientjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, niet goed gelezen, hij draait wel degelijk.
Dan toch even de instellingen checken en mogelijk vervangen. Misschien is de sensor stuk. Het kan ook zijn dat de connector niet goed is waardoor het signaal 'de fan draait' niet goed doorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je pc detecteert dus dat er een probleem is met de FAN. Als hij wel draait loopt er dus iets mis met het signaal dat de fan terugkoppelt naar het moederbord.

Dat probleem kan bij de fan zitten maar ook bij het moederbord.

Probeer eerst het moederbord eens te ontladen en kijk of het probleem dan is opgelost.

Nee?

Probeer dan met een andere cpu-koeler. Als dat wel werkt lag het dus aan die oude cpu-fan. Kijk wel goed rond voor zo'n nieuwe cpu-koeler. Met die moderne cpu's kan een beetje extra koeling zeker geen kwaad. Sommige van deze speciale koelers koelen het moederbord echter niet mee omdat de ventilatoren dwars staan geïnstalleerd. Kijk of je dan een andere (case-)fan op het moederbord kan richten. Meestal zal dat echter niet lukken omdat het koelblok van de cpu-fan in de weg zit. Zorg dan zeker voor voldoende air-flow in de kast.

Werkt het ook niet met een nieuwe cpu-fan en na het ontladen van het mobo? Dan even contact opnemen met de fabrikant van die laatste en hopen dat hij nog een eenvoudige oplossing weet.