Verbruikt een lithiumbatterij lithium?

Op http://www.emc.com/collateral/legal/token-disposal-statement.pdf lees ik dat in RSA-token een lithiumbatterij zit. Volgens de beschrijving vermindert de hoeveelheid lithium geleidelijk:

"When new, a token has less than .5 grams of lithium. This amount decreases as the token is used."

Kan dit kloppen? Ik dacht dat een lithiumbatterij het lithium omzetten van de ene vorm in de andere vorm, maar dat het lithium niet uit de batterij verdwijnt. Bovenstaand citaat doet echter vermoeden dat het lithium toch verdwijnt.

Dit is echter in tegenspraak tot wat in de volgende alinea staat:

"RSA SecurID tokens are also completely emission free"

Ik lees dus dat er lithium uit het token verdwijnt, maar dat het lithium niet uit het token verdwijnt. Dat kan niet.

Hoe zit het nu echt? Wat gebeurt er met het lithium in een lithiumbatterij wanneer de batterij wordt gebruikt?

Toegevoegd na 21 minuten:

In een RSA-token zitten, voor zover ik weet, niet-oplaadbare batterijen.

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Je hebt twee soorten lithium batterijen:

Lithium batterij welke niet oplaadbaar is (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_battery). De meest voorkomende, Li-FeS2 daarin wordt het ijzer verbruikt, de lithium niet, maar de hoeveelheid beschikbare gebonden lithium wordt wel minder. Dit soort lithium batterijen zie je veel als knoopbatterijen (die platte dingen).

Lithium-ion batterij welke wél oplaadbaar is (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery). Bij het opladen van de Li-ion batterijen kan je ze extreem overladen waarbij lithiumoxide ontstaat (door de tussenproductie van lithium-cobaltoxide. Hiermee verlies je wat beschikbaar lithium voor de halfreacties waardoor je minder vermogen krijgt.
Ik denk dat ze dat bedoelen voor de oplaadbare variant.

De opvolger van de lithium-ion accu is de lithium (ion) polymeer accu. Ze zijn goedkoper om te maken, makkelijker in verschillende vormen te gieten, maar hebben een iets lager vermogen. Maar het overladen kan nog steeds (gebruiken nog steeds Cobalt, maar er zijn ook versies met mangaan. Dezelfde nadelen).

Ik denk dat de omschrijvingen in dit soort documenten soms niet altijd wetenschappelijk correct zijn dan wel algemeen aanvaardbaar en leesbaar, ook voor de gemiddelde of iets minder slimme mens. Niet iedereen kent het verschil tussen GEbruiken en VERbruiken. In dit geval moet je er van uitgaan dat er geen lithium uit de batterij gaat, maar dat er minder beschikbaar is voor de reactie waaruit energie wordt opgewekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De halfreacties kon ik niet toevoegen. Staan ook gewoon op de wiki-pagina.
10 jaar geleden
Nee,

Wanneer ze het over een afnemende hoeveelheid Li hebben, bedoelen ze wsl de Li in de 'ene vorm'