Is enkel het toetsenbord van laptop kapot of is er meer aan de hand?

Nadat ik cola over het toetsenbord van de laptop morste, maakte ik deze schoon met veel te veel Impega schuim. Het toetsenbord van mijn laptop werkte niet meer, nu af en toe en meestal slechts enkele toetsen. Ik koppelde een extern toetsenbord aan (USB), welke de eerste dag werkte, maar nu ook al niet meer. Het lijkt alsof beide toetsenborden op dezelfde manier beginnen 'flippen'. Zou vervanging van het toetsenbord van de laptop het probleem oplossen of is er meer aan de hand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik denk dat er vocht dieper de laptop in gegaan is. Dus dat je moederbord beschadigd is.

Het beste antwoord

Cola bevat veel suiker en die suiker is dodelijk voor elektronica en in het bijzonder voor je toetsenbord. Dat je de gevolgen daarvan merkt is dus niet zo vreemd.

Omdat er wel meer rommel tussen de toetsen door valt is er onder de toetsen vaak een soort van plastic bakje aangebracht. Die kan de eerste klappen opvangen. Je elektronica is dus enigszins beschermd.

De suiker i.c.m. vocht gaat plakken de kussentjes van de toetscontacten kunnen dus ook blijven plakken en als het ware de toets 'ingedrukt' houden. Ook elektrochemisch kan je toetsenbord aangetast raken en verkeerde signalen doorgeven.

Wanneer jij een extern toetsenbord aansluit worden de 2 signalen als het ware opgeteld. Zowel de signalen van het externe toetsenbord, als ook de verkeerde signalen van het interne toetsenbord worden aan de processor doorgegeven.
Het is over het algemeen niet mogelijk de signalen van het interne toetsenbord uit te schakelen. (d.w.z. zonder aan de laptop te gaan sleutelen)

Omdat de foutieve signalen van het interne toetsenbord liggen te storen is het dus heel verklaarbaar dat je externe toetsenbord net zo slecht lijkt te reageren.

100% garanderen kan ik het niet, maar de kans is dus zeker aanwezig dat van je laptop alleen je toetsenbord vervangen hoeft te worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toetsenbord vervangen en tot nu toe werkt alles weer normaal ! Bedankt!