Waar staan de letters Esc voor op mijn toetsenbord in de linkerbovenhoek?

Ben nieuwsgierig geworden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
3.8K

Antwoorden (18)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Escape oftewel ontsnappen. Vaak nog de enige oplossing om ergens uit te komen.
Bij windows vaak in gebruik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Escape

ontsnappen -> weggaan -> verlaten
Denk dat wanneer je de toets gebruikt je de bovenstaande woorden wel begrijpt. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Escape zonder é
Escape, alhoewel sommigen het Extra Services Control noemen. Zie link naar Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht ESpresso Coffee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht echte snollen cafe
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet voor "Escape" vroeger werkte dat ook nog daadwerkelijk bij de oude Dos gebaseerde programma's..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wauw allemaal dezelfde antwoorden...ik was te laat ;-(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nutteloze vraag, vooral omdat iedereen er in stinkt: 'Ben nieuwsgierig geworden.' 'Trefwoorden:'toetsenbord', 'escape toets','hoe komt dit hier'

Mogelijk dat je vraag moest zijn: waarom zit deze toets in de linkerbovenhoek? Echter staat dat er nadrukkelijk niet.

Handig voor alle mensen die hier snel punten hopen te scoren met snel 'het' antwoord te geven.

Overigens iets dat Wiki niet aangeeft, zal het mogelijk een vervanging zijn voor een toets op de typemachine. De grote handle voor het terug gaan naar een de linkerkant van het papier (escaping), zonder newline.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou me eerder afvragen waar toetsen als "scrol lock" en "break" voor dienen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Escape ( Tsjonge jonge, het 12e zinloze antwoord)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eindhovense Studenten Corps
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ej! Serieus Compadre!

Daar staat het voor. Is al de 2e keer dat ik een vraag van jou tegenkom (ik ga echt niet naar jouw profieltje kkijken) en het is ook al de 2e keer dat het totaal geen serieuze vraag is.

Maargoed zo'n bui heb ik ook wel eens. Geenstijlers onderelkaar hebben ook vast wel een soort loyaliteitscode.
Volgende keer rapporteer ik 'm wel trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staat idd voor escape (goh, logisch) en werd in het vroegere windows tijdperk gebruikt om ergens uit te vluchten zoals een (vastgelopen) programma. Tegenwoordig werkt deze toets niet meer als 'ontsnapping', we gebruiken nu ctrl+alt+del (three finger salute)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is de escape (want ja, daar staat esc voor) veel ouder dan windows, en zelfs MSDOS. Vroeger (jaren '50/'60) had je veel minder bits per karakters tot je beschikking voor een terminal en moest je soms wisselen tussen een letter en een opdracht (bv cursor verplaatsen) wat ook met diezelfde letter gebeurde. Door nu op de juiste plekken het escape character er tussen te zetten kon je dan toch dit onderscheid maken. Dus bijvoorbeeld A was de letter A en ESC-A verplaatst de cursor 1 regel omhoog of zo. Zie onderstaande link voor meer info. Tegenwoordig is deze functie bijna niet meer van belang. Misschien kan je je het nog herinneren van de analoge modums 10 jaar geleden, waar je soms ook met escape codes aan de gang moest (om aan te geven dat de opdracht voor het modem zelf is, en niet naar de andere kant doorgestuurd moet worden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zou zeggen neem een kijkje op http://users.telenet.be/maps/toetsenbord.htm
daar leer je alles over een toetsenbord.