Wat is de naam van een 'houder' en 'kabel' voor de HDD in een laptop?

Ik wil Windows 7 op een SSD zetten, en de secundaire schijf wordt dus de normale HDD die er momenteel in zit. Echter, het probleem is vrij simpel. Er is een soort "caddy?" nodig waar de SSD in geplaatst moet worden om te bevestigen in de laptop. Daarnaast is er nog een SATA kabel nodig die op het mobo is aangesloten van de laptop.

2 problemen:
1) zo'n caddy, waar in godsnaam kan je zo'n ding aanschaffen. De caddy die ik nodig heb moet wel 2 schroefgaten hebben. Heet het wel een caddy... ;

2) die SATA kabel, exact hetzelfde verhaal.

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 2,5 inch SDD plaats je op de plek van de 2,5 inch HDD, met gebruik van bestaande brackets, indien aanwezig. En je sluit hem aan op de bestaande SATA interface. Tenzij je een afwijkend (bijv. 1,8 inch) model SDD hebt aangeschaft.

Het beste antwoord

Die houder noemt men meestal een bracket, soms ook adapter of dock.

De kabel waar we het over hebben is een satakabel.

Meestal zijn ssd's 2,5" (als je een moderne laptop hebt biedt deze misschien ook plaats voor de modernere formaten) net zoals de klassieke laptopharddisks.

De harddisk zit al in zo'n bracket en meestal beschikt een laptop over een vaste connector waardoor je geen kabel nodig heb.

Maak je laptop dus eens open en kijk hoe je harddisk daar in zit. Je zal dan vanzelf wel zien of je die simpelweg uit het bracket kan schroeven en een ssd in de plek kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat het gaat om een SATA kabel gaat, echter, er is nooit plek voor een grote SATA aansluiting op het moederbord van een laptop dus is er een alternatieve stekker die de harde schijf verbindt met het moederbord. Inmiddels weet ik ook al wat ik nodig heb. Zie:
http://www.newmodeus.com/shop/images/HP-dv7-4000-5000-caddy-s.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke aansluiting exact op het moederbord van jou laptop zit is afhankelijk van generatie tot generatie. Daarom: laptop openen en kijken ;)

Andere antwoorden (2)

Een laptop heeft geen plaats om een SSD naast de harddisk aan te sluiten. Je kunt wel een SSD in plaats van je harddisk aansluiten. Dan kun je dezelfde SATA-kabel gebruiken als die waar nu je harddisk mee verbonden is. Een 240 GB SSD koop je al voor ongeveer € 100,-. Dit zal je laptop een stuk sneller maken. Als je een grotere SSD nodig hebt, zal dat wel een stuk duurder worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In sommige laptops is er wel degelijk plaats voor 2 harde schijven! Kabels/connector zou eigenlijk al aanwezig moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar in de meeste laptops is geen plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pedro, Anders had ik ook geen topic geopend uiteraard. Beetje een antwoord waar ik simpelweg niks mee kan.
Aangezien ieder merk een eigen caddy en montagesysteem heeft, zul je die caddy bij de fabrikant van je laptop moeten bestellen (website?). Wellicht dat je er eentje op marktplaats etc kan kopen als spare part of uit een defecte laptop.